Atomi Kemia on huolellisesti suunniteltu oppimateriaali, joka vastaa kemian opetuksen tarpeisiin. Sarjaan kuuluu oppikirja 7–9, digikirja, digitehtävät, opettajan digiopetusaineisto sekä selkokieliset Atomi E-kirjat.
Oppimisen tuki keskiössä
Atomi huomioi sekä ryhmäkohtaiset että yksilölliset tarpeet. Tekstit on kirjoitettu kielitietoisiksi, ja jokainen luku alkaa tiivistelmällä. Vaikeiksi koetut sanat avataan sanastossa, ja käsiteluettelo kokoaa keskeiset käsitteet kirjan loppuun.
Oppikirjan ja selkokielisen E-kirjan rakenne on pääosin samanlainen, joten niiden rinnakkainen käyttö on helppoa. E-kirjat on tarkoitettu oppilaille, joilla on oppimisvaikeuksia tai kielellisiä haasteita.
Opettajan digiopetusaineistossa on muokattavia tutkimuskortteja kokeelliseen työskentelyyn sekä monisteita lisäharjoitusta tai lisähaastetta varten.
”Atomi huomioi eriyttämisen tarpeen oppitunneilla. Sen avulla eritasoisten oppilaiden tukeminen on helppoa. Olisi mahtavaa, jos kaikki oppilaat innostuisivat kemian opiskelusta ja saisivat uudenlaisia oppimisen kokemuksia ja elämyksiä,” sanoo Atomin kirjailija Miia Karjalainen.
Laaja valikoima eritasoisia tehtäviä ja tutkimuksia
Atomi-sarjassa on aiempiin sarjoihin verrattuna enemmän tehtäviä, mikä tarjoaa runsaasti harjoittelumahdollisuuksia niin tunneilla kuin kotona. Tehtävät on jaoteltu selkeästi, jotta opettajan on helppo valita omalle ryhmälleen sopivat.
- Harjoittele-tehtävät ovat kaikille yhteisiä tehtäviä. Ne opettavat luvun perusasioita, ja vastaukset löytyvät kirjan tekstistä tai oppilaan kokemusmaailmasta. Oppikirjan ja E-kirjan Harjoittele-tehtävät ovat samat, mikä helpottaa kirjojen käyttämistä rinnakkain.
- Myös Sovella-tehtävät on tarkoitettu kaikille. Ne ohjaavat opitun tiedon soveltamiseen uusissa tilanteissa. Opettaja voi valita Sovella-tehtäviä oppilailleen omien mieltymysten ja painotusten mukaan.
- Syvennä-tehtävät kannustavat oppilasta syventymään aiheeseen pintaa syvemmältä.
Mukana on lisäksi videoihin ja simulaatioihin liittyviä tehtäviä sekä Opi lisää -aineistoja. Kaikkiin tehtäviin löytyy yksityiskohtaiset ratkaisut opettajan aineistosta.
”Arkielämän kytkökset motivoivat oppilasta ja innostavat tutustumaan kemian ilmiöihin monipuolisten tutkimusten ja tehtävien kautta. Osa tutkimuksista on tarkasti ohjeistettuja ja osa avoimempia, jotka tarjoavat oivaltamisen kokemuksia. Eri tasoihin jaotellut tehtävät auttavat löytämään oppilaalle omantasoista tehtävää niin oppitunneille kuin kotitehtäviksikin,” sanoo Atomin kirjailija Pyry Noras
Atomin avulla opetat kemian keskeisiä tietoja ja taitoja innostavasti
Atomi-sarjassa jokainen jakso alkaa kiinnostavilla sisällöillä, kuten videoilla kemian ammateista ja faktoilla ilmiöistä tai keksinnöistä. Oppimateriaaleissa harjoitellaan monilukutaitoa, matemaattisia taitoja ja kemian kieltä. Monilukutaitoa kehitetään syventymällä teksteihin sekä tulkitsemalla kuvaajia, taulukoita, kaavioita ja infografiikoita. Kemian kieltä harjoitellaan muun muassa kirjoittamalla reaktioyhtälöitä kemiallisilla merkeillä läpi koko materiaalin. Videoidut esimerkit tukevat taitojen oppimista.
Nämä yläkoulun aikana opitut tiedot ja taidot antavat hyvän pohjan jatko-opintoihin.
“Erityisesti Atomi Kemian viimeinen jakso rakentaa sillan yläkoulun ja toisen asteen opiskelun välille. Kemian laskuja -luvussa harjoitellaan matemaattisia taitoja suureyhtälöitä käyttämällä. Onhan kemia sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen oppiaine,” toteaa Atomin kirjailija Tommi Virtanen.
Helppokäyttöinen opettajalle
Monipuolinen digiopetusaineisto on tehty vastaamaan opettajien toiveisiin. Se sisältää muun muassa heijasteaukeamat, käsittelyvihjeet, ohjeet tutkimuksiin ja demonstraatioihin, muokattavat tutkimuskortit, videot, Kahoot-visat, muokattavat muistiinpanot ja tehtävämonisteet sekä koepankin ratkaisuineen.
Atomissa kemian perusasiat esitetään selkeästi ja mahdollisimman paljon oppilaan kokemusmaailmaan liittyen. Digiopetusaineiston heijasteaukeamien avulla opettaja voi näyttää oppikirjan aukeaman koko luokalle, mikä auttaa oppilasta löytämään käsiteltävän kohdan helposti ja näin oppikirjan sisältöjä voidaan tutkia yhdessä,” toteaa Atomin kirjailija Helena Muilu.