Artikkelit

Vaikuttavan opettajan vierellä: Työrauhan ylläpitäminen on yhteinen haaste

Työrauhan ylläpitäminen on yksi koulutyön keskeisistä haasteista ja samalla merkittävä tekijä oppimisen laadun kannalta. Hyvin suunniteltu oppimateriaali voi edistää työrauhaa luokkahuoneessa ja auttaa opettajia keskittymään ydintehtäväänsä.

Artikkelit

Miten kartuttaa koululaisen kaveritaitoja?

Hyvät kaverit ja toimivat kaverisuhteet ovat tärkeä osa koululaisen hyvinvointia. Jotta kaverisuhteita kehittyisi ja ne jatkuisivat, tarvitaan kaveritaitoja. Kaveritaitoihin kuuluvat muun muassa kyky keskustella, ottaa toiset huomioon sekä pyytää ja antaa anteeksi.

Artikkelit

Miten käsitellä tarinallisuutta ja tunnetaitoja esiopetuksessa? Näin onnistut!

Tarinallisuus ja tunnetaidot ovat tärkeitä osa-alueita esiopetuksessa, sillä ne auttavat lapsia vahvistamaan minäkäsitystä, edistämään sosio-emotionaalisia taitoja sekä ymmärtämään ympäröivää maailmaa. Tarinat ja tarinallisuus tekevät oppimisesta merkityksellistä ja mielekästä. Ne auttavat lapsia yhdistämään opittuja asioita omiin kokemuksiinsa ja luomaan asiayhteyksiä. Yhdistämällä tarinallisuus ja tunnetaitojen harjoittelu luodaan rikastuttavia ja kokonaisvaltaisia oppimiskokemuksia, jotka tukevat lasten kasvua ja kehitystä […]

Vinkit

Kolme vinkkiä Kalevalan päivään

Nykyään harva tarttuu alkuperäiseen Kalevalaan, mutta onneksi eepoksen sankaritarut ja kertomukset välittyvät uusille oppilaspolville vähintäänkin kouluopetuksen kautta. Kalevalaa voikin oppilaiden kanssa juhlistaa tutkimalla sitä rohkeasti.

Artikkelit

Kalevala kutsuu

Elias Lönnrotin suurtyö, Kalevala, on ansaitusti lunastanut paikkansa maailman kansalliseeposten joukossa. Nykyään harva tarttuu alkuperäiseen Kalevalaan, mutta onneksi eepoksen sankaritarut ja kertomukset välittyvät uusille oppilaspolville vähintäänkin kouluopetuksen kautta. Lue vinkit Kalevalan käsittelyyn oppitunnilla.

Vinkit

Vinkit ystävänpäivään

Ystävänpäivää vietetään 14.2. Kokosimme avuksesi eri oppitunneille sopivia tehtäviä, pelejä ja yhdessä tekemistä.

Uutiset

Otavan oppikirjailija Merja Kalm on palkittu vuoden 2025 Oppikirjailijapalkinnolla

Otavan oppikirjailija, Merja (Mea) Kalm, on palkittu vuoden 2025 Oppimateriaalipalkinnolla. Suomen tietokirjailijat ry:n myöntämät Oppikirjailijapalkinnot jaettiin opetusalan Educa-messuilla Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 24. tammikuuta 2025.

Artikkelit

Vaikuttavan opettajan vierellä: Kohti kestävämpää arkea 

Opettajien tekemällä työllä on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus. Opetustyö on paljon enemmän kuin oppituntien pitämistä: se on vuorovaikutusta, moninaisten oppimistarpeiden tukemista ja osaamisen arviointia. Yhteiskunnalliset muutokset, teknologian kehittyminen ja koulutuspoliittiset päätökset ovat tehneet opettajan työnkuvasta vaativamman kuin koskaan ennen. 

Artikkelit

Yhteinen tarina, ikioma oppimispolku – aapisella on vahva vaikutus alkuopetuksen arkeen

Mikä sinun mielestäsi on vuosisadan merkittävin kirja? Entä mikä tarina elää mielessäsi vuosikymmenestä toiseen kuin olisit lukenut sen vasta eilen?

Artikkelit

Kallio-sarjan Ytimessä -kirja tukee oppilasta ja helpottaa opettajan arkea

Kallio-sarjaan kuuluva Ytimessä-kirja on suunnattu niille oppilaille, joille oppikirja ei vielä sovi esimerkiksi kielellisten haasteiden vuoksi. Ytimessä-kirjassa sisältö ja aineistot pohjaavat varsinaiseen oppikirjaan. Myös rakenne noudattaa varsinaisen oppikirjan rakennetta.

Uutiset

Otavalta ilmestyy kahdeskymmenes aapinen

Otava on mukana suomalaisten lasten lukutaidon kehittämisessä ja julkaisee uuden aapisen. Uusi aapinen on Otavan kahdeskymmenes. Otavan ensimmäinen aapinen ilmestyi vuonna 1902.

Artikkelit

Otavan eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön

Me Otavassa sitoudumme käyttämään tekoälyä vastuullisesti tekijäoikeuksia ja oppikirjailijoidemme työtä kunnioittaen. Nämä eettiset periaatteet ohjaavat tekoälyn käyttöämme.