Artikkelit

Kokeilussa Open sisältöapuri – tekoäly opettajan tukena

Lukion opettaja; miltä kuulostaisi, jos sinulla olisi oma digitaalinen apuri, joka etsii tarvittavat sisällöt hetkessä, laatii opetukseesi sopivia lisätehtäviä ja jopa keventää tuntisuunnittelun taakkaa?

Otavan uusi Open sisältöapuri BETA on kehitetty juuri tätä varten. Tänä syksynä Open sisältöapuri BETA on koekäytössä Matematiikan MAY1-moduulissa 1. jaksosta alkaen ja Lukion Forum Taloustieto -moduulissa 2. jaksosta alkaen.

Sisältöapuri on keskustelukäyttöliittymä, jonka kanssa opettaja voi vapaasti kirjoittamalla keskustella oppimateriaalisisällön kanssa – toisin sanoen se on kuin tekoälychatti, mutta viritettynä juuri käsillä olevan oppimateriaalin sisältöön ja pedagogisiin tavoitteisiin.

”Lukion oppimateriaalit ovat valtavan laajoja kokonaisuuksia, joiden haltuun ottaminen vie opettajilta paljon työaikaa. Uusia käyttäjiä Open sisältöapuri tukee tutustumaan oppimateriaalin, löytämään sieltä asioista ja nopeuttaa sarjan omaksumista”, sisältöapurista vastaava liiketoimintapäällikkö Emilia Haapanen kertoo.

Sisältöapuri tukee opettajaa oppimateriaalin käsittelyssä, opetuksen suunnittelussa ja tehtävien muokkaamisessa. Se auttaa esimerkiksi tiivistämään opetusaiheen ydinkohdat, laatimaan tuntisuunnitelmia tai tunnin aloitustehtäviä, selkeyttämään tai kääntämään yksittäisiä tehtävänantoja ja tuottamaan lisätehtäviä eri tasoisille oppijoille.

Opettajat pääsivät kokeilemaan sisältöapuria keväällä.

Sisältöapuria testanneiden opettajien palautteita:

”Varmasti säästää opettajan aikaa.”

”Tuntisuunnittelu – ei tarvitsisi itse kirjoittaa niin paljon!”

”Voisin teettää testin tunnin loppuun tai seuraavan alkuun.”

”Botin avulla voi samalla hallita koko materiaalia.”

”Moni opettaja aloitti Open sisältöapurin testaamisen hyvin neutraalilla fiiliksellä, mutta oli ilahduttavaa nähdä, miten innostuneita he olivat testaussession jälkeen”, kuvailee product owner Marja Eskelinen.

Otava kehittää tekoälyä vastuullisesti.

”Open sisältöapuri toimii suljetussa ympäristössä oppimateriaalin yhteydessä. Käyttäjien vastaukset eivät päädy ympäristön ulkopuolelle. Tekoälyapuri hyödyntää tekijänoikeuksien alaista sisältöä vain vastauksen tuottamiseen, ilman että se oppii tai tallentaa sitä pysyvästi, ” Otavan Chief Technology Architect Sami Kuivasaari kertoo.

Otava noudattaa EU:n ja kansallisia säädöksiä ja tuemme opettajia, kouluja ja kuntia tekoälyratkaisujen käyttöönotossa. Haluamme olla läpinäkyviä tekoälykehityksessämme ja tehdä sitä yhdessä opettajien kanssa. Lue lisää Otavan tekoälyn käytön eettisistä periaatteista.

Otava kunnioittaa oppikirjailijoidensa tekijänoikeuksia. Open sisältöapuri on ensimmäinen opettajille suunnattu tekoälyratkaisu, jonka avulla opettajat voivat olla vuorovaikutuksessa oppimateriaalin kanssa tekoälyavusteisesti tekijänoikeudet huomioiden. Sen myötä haluamme tarjota mahdollisuuden kokeilla tekoälyä turvallisesti opetuksen ja oppimateriaalien yhteydessä. Kuulemme mielellämme palautetta apurin kehittämiseksi – uskomme, että tekoäly voi vahvistaa opettajan pedagogista asiantuntijuutta ja avata tilaa luovuudelle ja kokeilulle.

Tulemme haastattelemaan opettajia, jotka syksyllä käyttävät Open sisältöapuria. Missä tuotteessa sinä haluaisit kokeilla apuria?