Syksyn alussa moni opettaja saa kuulla, että luokalle on tulossa oppilas, joka osaa hyvin vähän tai ei vielä lainkaan suomen kieltä. Tilanne voi herättää opettajassa epävarmuutta, jos luokalla ei ole aikaisemmin ollut vasta suomen kielen alkeita opiskelevia oppilaita. Jännittävin tilanne on kuitenkin pienelle oppilaalle. Opettaja voi monin tavoin auttaa oppilasta pääsemään osaksi uutta ryhmää.
Ennen oppilaan tuloa
Jo ennen kuin suomen opintojaan aloitteleva lapsi aloittaa luokassa, kannattaa tehdä muutamia valmisteluja.
- Kuvatukien valmistelu: Jos uusi oppilas ei osaa vielä lainkaan suomen kieltä, voi olla hyvä valmistella etukäteen muutamia kuvatukia. Pienelle oppilaalle voi esimerkiksi olla hyvin jännittävä tilanne, jos hänen pitäisi päästä vessaan, mutta hän ei tiedä, miten lupaa pyydetään. Oppilaalle voi olla kuvatuettuina myös yleisimpiä toimintaohjeita, kuten kuuntele, kirjoita, mene jonoon ja niin edelleen. Valmiita hyviä kuvatukia löytyy esimerkiksi Papunetin sivuilta.
- Sopivaa tehtävää kielitaidon harjaannuttamiseen: Uudelle oppilaalle voi olla hyvä varata luokkaan valmiiksi sopivia suomen kielen tehtäviä. Niitä voi tehdä tarpeen tullen ja niistä on helppo antaa läksyä. Sopivaa tehtävää löytyy esimerkiksi Otavan Treeni S2 -sarjan oppikirjoista.
- Yhteistyö: Kokemukseni mukaan on tärkeää, että koululla on toimiva työnjako, jotta kaikkien tukitoimien valmistelu ei jää luokanopettajan harteille. Esimerkiksi S2-opettaja voi olla yhteydessä perheeseen, sopia ensimmäisen huoltajatapaamisen ja tilata tarvittaessa tulkin. Jos koululla ei ole S2-opettajaa, voidaan yhteistyötä tehdä luokanopettajien kesken esimerkiksi valmistelemalla yhteisiä jakotunteja, jolloin toinen luokanopettaja voi valmistella suomen kielen oppimateriaaleja tunneille ja ottaa suurempaa vastuuta kielenopetuksesta.
Perheen tapaaminen
Kun luokalla aloittaa suomen kieltä vasta oppiva lapsi, on hyödyllistä tavata perhe mahdollisimman pian. Näin myös perhe osaa tukea lasta kielipolun alkumetreillä ja kielitaidon kehittymistä voidaan suunnitella yhdessä perheen kanssa.
- Tukea läksyihin: Tapaamisessa kannattaa käydä läpi, miten läksyt ja lukuläksyt tehdään ja miten lapsi voi saada apua, jos läksytehtävä on liian vaikea suomen kielen kannalta. Onko koululla esimerkiksi läksykerhoa tai iltapäivätoimintaa, josta apua olisi saatavilla?
- Kieliympäristön kartoittaminen: Yhdessä perheen kanssa voi kartoittaa lapsen kieliympäristöä vapaa-ajalla. Suomen kielelle altistuminen koulun ulkopuolellakin on tehokas tapa oppia. Huoltajien kanssa voidaan esimerkiksi pohtia erilaisia harrastusmahdollisuuksia sekä etsiä sopivia lastenohjelmia, joiden avulla lapsi kuulee suomen kieltä ja oppii erilaista sanastoa kuin koulumaailmassa.
- Tuettua toimintaa koulun jälkeen: Jos koululla on iltapäiväkerho, kannattaa kysyä perheen kiinnostusta ilmoittaa lapsi sinne. Iltapäivätoiminnassa lapselle tarjoutuu paljon luontevia puhetilanteita leikin ja ohjatun toiminnan myötä.
Luokan rakenteet toimiviksi
Kielitaidon alussa olevaa oppilasta voi auttaa luokan arjessa useilla keinoilla:
- Kuvatuki: Koulupäivän kulku kannattaa laittaa taululle kuvatuettuna. Oppitunneilla voi avata ja keskustella opetuskuvista selkeästi siten, että kuvasta osoitetaan aina sitä kohtaa, josta opettaja puhuu.
- Ryhmäytyminen: Kielen oppimisen kannalta olennaisinta on oppilaan ryhmäytyminen osaksi luokkaa ja kaverisuhteiden solmiminen. Uuden oppilaan aloittaessa opettajan kannattaakin panostaa ryhmäytymiseen.
- Leikkien oppiminen: Luokkaan voidaan sopia esimerkiksi leikkivälkkiä, jolloin leikitään jotain yhdessä sovittua leikkiä opettajan kanssa sovituissa porukoissa. Ryhmäytymisleikit kannattaa suunnitella siten, ettei ainakaan kaikissa leikeissä tarvita kielitaitoa. Näin suomen kieltä osaamattoman oppilaan ei tarvitse jännittää, pääseekö hän mukaan leikkiin.
- Opitaan yhdessä kaverin kanssa: Eräällä opettajaystävälläni oli käytössä kaveriruokailut: kerran viikossa oppilaat söivät opettajan kanssa ennalta sovitun, vaihtuvan parin kanssa. Opettaja antoi oppilaille etukäteen kysymyksen, josta keskusteltiin ruokailun yhteydessä. Käytännöstä tuli oppilaille tärkeä ja sen avulla oli helppo alkaa jutella uuden tuttavan kanssa.
Yhdessä onnistumme
Oman opettajankokemukseni perusteella tärkein avain onnistumiseen on opettajien välinen yhteistyö. Kun työnjako on selvä, ei kaikki työ kasaudu vain yhdelle luokanopettajalle, jolla saattaa luokassaan olla hyvin monenlaisia eriyttämisen tarpeita. Omalle koululle ja tiimille sopivimmat toimintatavat löytyvät varmasti, kun uskalletaan kokeilla uusia ratkaisuja ja muuttaa käytänteitä tarvittaessa.
Mukavaa alkavaa lukuvuotta koulullenne!
Heidi Haltia
Kirjoittaja on helsinkiläinen S2-opettaja ja yksi Tähtietsivät-aapisen ja Treeni S2-sarjan oppikirjailijoista.