Suomalaiset opettajat kokevat työnsä tärkeäksi ja palkitsevaksi. Opettajat pitävät työtään merkityksellisenä, sillä he ovat mukana rakentamassa oppilaidensa – ja samalla Suomen – tulevaisuutta.
Opetusvastuu ei ole pieni vastuu. Opettaja ei pelkästään opeta tiettyjä aineita – hän tukee lapsen kasvua, ohjaa elämän tärkeissä taidoissa ja toimii arjen turvallisena aikuisena. Tämä kaikki tekee opettajan arjesta erityisen, mutta samalla se tekee siitä myös kuormittavaa.
2020-luvulla opettajien työssä näkyvät yhteiskunnan suuret, osin globaalitkin muutokset. Digitalisaatio, lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät ongelmat sekä koulumaailman monimuotoistuminen tuovat mukanaan uudenlaisia haasteita.
Työ on pirstaloitunut, vastuut lisääntyneet ja oppilaiden tarpeet vaihtelevat enemmän kuin koskaan.
Miten opettajat selviävät tästä kaikesta? Ja ennen kaikkea, miten heitä voidaan parhaiten tukea, jotta he voivat keskittyä työnsä ydintehtäviin – opettamiseen ja kasvatustyöhön?
Työ on moninaistunut ja vastuut kasvaneet
Opettajan työ ei rajoitu enää pelkkään opettamiseen. Se on pikemminkin monitaiturin työtä, joka sisältää niin pedagogista asiantuntemusta, erityiskasvatusta, vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä kuin hallinnollisia tehtäviä.
Tämä työn moninaisuus tulee esille Otava Oppimisen Opettajan arki -tutkimuksessa, jossa kartoitettiin laajasti opettajien kokemuksia heidän arjestaan. Tutkimus nostaa esiin huolen opettajan työn muuttumisesta niin monipuoliseksi, että aikaa ei enää jää keskittyä varsinaiseen ydintehtävään.
“60 % ajastani menee siihen, miten luon oppimistilanteen – rauhoitan luokan, tuen oppilaita, joilla on haasteita, ja luon ilmapiirin, jossa oppiminen voi tapahtua,” totesi eräs opettaja tutkimuksessa. Ajasta jopa vain 40 % jää varsinaiseen opettamiseen.
Kun opettajan työpäivä venyy iltoihin, ja aikaa kuluu esimerkiksi Wilma-viestien kirjoittamiseen ja vanhempien huoliin vastaamiseen, alkaa työ muuttua raskaaksi. Opettajat kohtaavat jatkuvasti paineita hallita kasvavia luokkakokoja, vastata oppilaiden erilaisiin tarpeisiin ja tasapainoilla koulun resurssipulan keskellä. Kaikki tämä heijastuu suoraan opettajan jaksamiseen ja työn mielekkyyteen.
Oppilaiden muuttuvat tarpeet haastavat opettajaa
Otavan tutkimus nostaa esille toisen keskeisen haasteen: oppilaiden tarpeet ovat monimutkaistuneet. Luokkahuoneessa ei ole enää ”keskiverto-oppilasta”. Yhdessä luokassa voi olla sekä erityistukea tarvitsevia oppilaita että poikkeuksellisen lahjakkaita oppijoita. Lisäksi oppilaiden sosioekonomiset taustat, kielelliset valmiudet ja kulttuuritaustat vaihtelevat.
“Oppilasryhmät ovat heterogeenisempiä kuin koskaan. Tämä vaatii opettajalta taitoa eriyttää opetusta ja ymmärtää oppilaiden yksilöllisiä oppimistarpeita,” toteaa Anna-Reetta Sipilä, Otava Oppimisen sisältöjohtaja.
Moni opettaja kokee riittämättömyyden tunnetta, kun aika ja resurssit eivät riitä jokaisen oppilaan yksilölliseen huomioimiseen. Tämä haaste ei ole vain opettajien kokemus, vaan myös tutkimusdata tukee sitä: oppilaiden pitkäjänteisyys, keskittymiskyky ja perusosaaminen, kuten lukutaito, ovat heikentyneet viime vuosina. Nämä muutokset heijastuvat suoraan opettajan arkeen, sillä he joutuvat käyttämään yhä enemmän aikaa perusasioiden opettamiseen.
“Tuntuu, että oppilaiden perustaidot ovat heikentyneet. Se, mikä ennen oli itsestäänselvyys, on nyt asia, johon pitää keskittyä erikseen,” sanoo eräs opettaja Otavan tutkimuksessa.
Työn ilo ja merkityksellisyys kannattelevat
Vaikka opettajan työ on muuttunut vaativammaksi, moni opettaja kertoo nauttivansa työstään ja kokevansa sen erittäin palkitsevaksi. Lasten ja nuorten kanssa työskentely, heidän kehityksensä seuraaminen ja onnistumisten näkeminen ovat työn parhaita puolia. Monelle opettajalle juuri oppilaiden innostus on se voima, joka motivoi jatkamaan vaikeinakin päivinä.
“Parasta työssä on lasten ilo oppimisesta ja se hetki, kun näkee heidän oivaltavan jotain uutta,” kertoo eräs opettaja.
Myös työyhteisöllä on suuri merkitys. Kollegojen tuki, yhteiset tavoitteet ja koulun ilmapiiri voivat auttaa jaksamaan arjen paineissa. “Työyhteisön huumori ja armollisuus kannattelevat,” tutkimus kiteyttää.
Miten tukea opettajia paremmin?
On selvää, että opettajat tarvitsevat enemmän tukea. Yksi keskeinen ratkaisu on resurssien lisääminen – pienemmät ryhmäkoot, enemmän erityisopettajia ja vähemmän hallinnollisia velvoitteita vapauttaisivat opettajien aikaa keskittyä opetukseen. Lisäksi oppimateriaalien tulisi olla laadukkaita, helposti eriytettäviä ja saatavilla kaikille.
Myös koulun johtajuus ja työyhteisön tuki ovat ratkaisevia. Rehtorien on tärkeää luoda olosuhteet, joissa opettajat voivat menestyä. Selkeä viestintä, tavoitteellinen johtaminen ja yhteistyön tukeminen voivat parantaa koulun arkea merkittävästi.
Yhteiskunnan tasolla tarvitaan arvostuksen palauttamista opettajan työtä kohtaan. Kun ymmärrämme opettajien työn merkityksen, voimme tehdä päätöksiä, jotka tukevat heidän hyvinvointiaan ja työn mielekkyyttä.
”Opettajan työ on yksi yhteiskuntamme tärkeimmistä ammateista. He kasvattavat tulevaisuuden sukupolvia. Meidän on pidettävä huolta siitä, että heillä on siihen tarvittavat resurssit,” toteaa opetusministeri Anders Adlercreutz Lähtijät -podcastissa yhdessä Otavan Anna-Reetta Sipilän kanssa käydyssä keskustelussa.
Artikkelisarjan taustaa
Tämä artikkelisarja perustuu Otava oppimisen vuonna 2024 teettämään Opettajan arki – tutkimukseen, Lähtijät -podcastia varten tehtyihin haastatteluihin opettajien, opetusministeri Anders Adlercreutzin sekä Otava oppimisen liiketoimintajohtaja Henna Miettisen ja sisältöjohtaja Anna-Reetta Sipilän kanssa. Kirjoittaja: Minna Ruusuvuori, Lähtijät, Hear Hear Media.