Artikkelit

Oppimateriaalit opettajan arjen tukena 

Mitä tapahtuu, kun resurssit ovat niukat ja oppimateriaalien saatavuus vaihtelee? Miten oppimateriaalien laatu ja monipuolisuus vaikuttavat koulun arkeen? Näihin kysymyksiin pureutuu Otava Oppimisen Opettajan arki -tutkimus, joka tuo esille opettajien kokemuksia ja toiveita oppimateriaalien suhteen. 

Oppimateriaalit ovat opettajan työn ytimessä. Ne eivät ole vain työkaluja, vaan myös mahdollistajia, jotka auttavat opettajia keskittymään opetuksen ydintehtäviin. Hyvin suunnitellut oppimateriaalit tukevat oppilaiden oppimista, säästävät opettajan aikaa ja auttavat eriyttämään opetusta eri tarpeisiin. 

Oppimateriaalit ajan peilissä 

Opettajan arki on muuttunut viime vuosikymmeninä. Digitaalisuuden yleistyminen on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös uusia haasteita. Oppimateriaalien rooli on laajentunut pelkistä kirjoista monimuotoisiin kokonaisuuksiin, jotka sisältävät digitaalisia tehtäviä, videoita, interaktiivisia työkaluja ja perinteisiä painettuja kirjoja. 

Vaikka digitaaliset materiaalit ovat tärkeitä, ne eivät ole korvanneet kirjojen arvoa. Moni opettaja kokee, että perinteiset kirjat ovat edelleen keskeinen osa oppimista. 

“Kirja käyttöliittymänä on yllättävän tehokas – se ei häiritse oppimista, vaan tukee keskittymistä,” toteaa Otava Oppimisen tutkimuksessa eräs opettaja. 

Toisaalta digitaalisuus tarjoaa mahdollisuuksia, joita painetut materiaalit eivät voi tarjota. Digityökalut auttavat eriyttämään opetusta, tarjoavat välitöntä palautetta ja mahdollistavat oppimisen sijainnista riippumatta. 

Eriyttäminen – opettajan suurin haaste 

Yksi oppimateriaalien keskeisimmistä tehtävistä on auttaa opettajia eriyttämään opetusta. Nykyään luokkahuoneet ovat monimuotoisempia kuin koskaan. Samassa luokassa voi olla oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia, neurokirjon haasteita, maahanmuuttajataustaisia lapsia, jotka opettelevat suomea toisena kielenään, sekä erityislahjakkaita oppijoita. 

“Yksi materiaali ei voi vastata näin moninaisiin tarpeisiin. Tarvitsen vaihtoehtoja, jotka auttavat minua tukemaan jokaista oppilasta heidän omalla tasollaan,” kertoo yksi tutkimukseen osallistunut opettaja. 

Digitaaliset oppimateriaalit ovat tässä eriyttämisen avain. Ne mahdollistavat yksilöllisten tehtävien tarjoamisen eri taitotasoille. Esimerkiksi matematiikan opettaja voi antaa yhdelle oppilaalle perustason harjoituksia ja toiselle vaativampia tehtäviä samasta aiheesta. 

Resurssipula vaikuttaa tasa-arvoon 

Vaikka oppimateriaalit ovat opettajan tärkeimpiä työkaluja, niiden saatavuus vaihtelee kuntien välillä. Otavan tutkimus osoittaa, että kunnan tekemät päätökset materiaalihankinnoista vaikuttavat suoraan siihen, millaiset oppimateriaalit ovat käytössä. 

Moni opettaja kertoi, että resurssipula näkyy käytännössä ryppyisinä monisteina, jotka eivät tarjoa laadukasta oppimiskokemusta. Oppimateriaalien kierrättäminen on yleistynyt, mikä vaikeuttaa esimerkiksi tehtäväkirjojen käyttöä. 

“Kun oppilaat eivät voi kirjoittaa tehtäväkirjoihin, oppiminen hidastuu ja kokeisiin kertaaminen vaikeutuu,” huomauttaa eräs opettaja. 

Tämä ei ole pelkästään pedagoginen ongelma, vaan myös tasa-arvokysymys. Varakkaammat vanhemmat saattavat ostaa lapsilleen omat oppikirjat, kun taas vähävaraisemmat perheet joutuvat tyytymään koulun tarjoamiin resursseihin. Tämä luo epätasa-arvoa oppilaiden välille. 

Hyvä oppimateriaali säästää opettajan aikaa 

Oppimateriaalien merkitys ulottuu oppilaisiin, mutta myös suoraan opettajan arkeen. Hyvin suunniteltu materiaali vähentää opettajan valmistelutyön määrää ja antaa hänelle mahdollisuuden keskittyä opetukseen. 

“Kun oppimateriaali tarjoaa valmiit rungot ja eriyttämisen mahdollisuudet, voin käyttää enemmän aikaa oppilaiden kohtaamiseen,” toteaa eräs opettaja tutkimuksessa. 

Digitaaliset oppimateriaalit voivat myös keventää opettajan hallinnollista taakkaa. Esimerkiksi automaattiset palautetyökalut ja edistymisen seuranta säästävät aikaa. Tämä vapauttaa opettajan resursseja suunnittelemaan luovia ja innostavia oppitunteja. 

Mitä oppimateriaalilta vaaditaan? 

Otavan tutkimus tiivistää opettajien toiveet oppimateriaalien suhteen seuraavasti: 

  • Toivotaan laatua – Oppimateriaalien tulee olla pedagogisesti perusteltuja ja tukevia. 
  • Peräänkuulutetaan monipuolisuutta: Materiaalien on mahdollistettava eriyttäminen ja vastattava oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. 
  • Muistutetaan helppokäyttöisyydestä: Sekä digitaaliset että perinteiset materiaalit pitää olla helposti saatavilla ja käyttökelpoisia. 
  • Vielä lopuksi nostetaan esiin yhtenäisyyden tärkeys: Materiaalien tulee nivoutua opetussuunnitelmaan ja tarjota selkeä kokonaisuus. 

Kohti parempaa oppimateriaalikulttuuria

Oppimateriaalit ovat välttämättömiä opettajan työn sujuvuuden kannalta. Ne eivät ole pelkkiä välineitä, vaan ne vaikuttavat suoraan oppilaiden oppimiseen ja koulutuksen tasa-arvoon. 

Yhteiskunnan tasolla oppimateriaaleihin panostaminen on investointi tulevaisuuteen. On tärkeää varmistaa, että jokaisella koululla ja opettajalla on käytössään riittävät resurssit ja materiaalit, jotka tukevat opetuksen tavoitteita. 

“Oppimateriaali on osa oppilaan oikeutta oppia. Meidän tehtävämme on varmistaa, että jokainen oppilas saa siihen tarvittavat työkalut,” Anna-Reetta Sipilä kiteyttää. 

Artikkelisarjan taustaa 

Tämä artikkelisarja perustuu Otava oppimisen vuonna 2024 teettämään Opettajan arki – tutkimukseen, Lähtijät -podcastia varten tehtyihin haastatteluihin opettajien, opetusministeri Anders Adlercreutzin sekä Otava oppimisen liiketoimintajohtaja Henna Miettisen ja sisältöjohtaja Anna-Reetta Sipilän kanssa. Kirjoittaja: Minna Ruusuvuori, Lähtijät, Hear Hear Media.