Artikkelit

Oppimisen tuen uudistus ja eriyttäminen Otavan digimateriaaleissa 

Oppimisen tuen uudistus pyrkii varmistamaan, että jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus oppia omista lähtökohdistaan käsin. Uudistuksen ytimessä on eriyttäminen, eli oppimateriaalien ja tehtävien muokkaaminen niin, että ne tukevat sekä lisätukea tarvitsevia että nopeammin eteneviä opiskelijoita. 

Otava Oppimisen lukion digitaaliset oppimateriaalit on suunniteltu tukemaan tätä tavoitetta monipuolisilla ratkaisuilla. 

Eri sarjoissa eriyttämisen teemat näkyvät konkreettisesti muun muassa seuraavilla tavoilla: 

Keskeisten käsitteiden korostaminen: Tärkeät sanat ja käsitteet on lihavoitu, jotta opiskelijan on helpompi hahmottaa ydinsisältö. 

Tehtävien porrastus: Tehtävät etenevät helposta haastavampaan, ja ne on jaettu eri tasoihin. Tämä mahdollistaa etenemisen opiskelijan omien taitojen mukaan. 

Alaspäin ja ylöspäin eriyttävät tehtävät: Opettajan materiaalissa on sekä tukea antavia että syventäviä lisätehtäviä, kuten kielioppivideoita ja lisäsanastoja. 

Monipuoliset harjoitukset: Harjoituksia on suunniteltu erilaisille oppijoille, ja sanastotehtävät sekä kertausosiot tukevat oppimista. 

Itsearviointi ja palaute: Opiskelijat saavat palautetta oppimisestaan automaattisesti tarkastuvien tehtävien avulla, ja jokaisessa osiossa on mahdollisuus itsearviointiin. 

Selkeä rakenne ja visuaalisuus: Materiaalit on rakennettu selkeän, toistuvan rakenteen varaan, ja niissä hyödynnetään visuaalista mallintamista. 

Saavutettavuus: Tekstin suurentaminen, lukuviivain, äänitteet ja videoiden tekstitykset tukevat saavutettavuutta ja erilaisten oppijoiden tarpeita. 

Esimerkiksi Fokus-, New Insights-, Magazin.de-Dans la poche- ja Nos Vemos -sarjoissa tehtävät on porrastettu, keskeiset sanat on tummennettu ja sanastot on äänitetty. Myös J’aime-sarjassa keskeiset sanat on tummennettu ja sanastot on äänitetty. Opettajan materiaalissa on sekä alaspäin että ylöspäin eriyttäviä tehtäviä, mikä mahdollistaa yksilöllisen etenemisen.  

Otavan lukion digimateriaalit luovat pohjaa oppimisen tuen uudistuksen vaatimuksiin tarjoamalla monipuolisia eriyttämisen ratkaisuja. Näin varmistetaan, että jokainen opiskelija saa tarvitsemansa tuen ja mahdollisuuden edetä omalla oppimispolullaan. 

Kokemuksia Fokuksen käytöstä ja oppimisen tuen uudistuksesta 

Oppimisen tuen uudistus näkyy kouluissa vielä eri tavoin, ja sen käyttöönotto on monin paikoin alkuvaiheessa. Oppikirjailijoilta saamiemme vastausten perusteella melko monissa kouluissa uudistus ei ole vielä merkittävästi muuttanut aineenopetusta, mutta tukiopetusta järjestetään ryhmämuotoisesti, ja näissä tilanteissa Fokus-sarjan eriyttäviä materiaaleja hyödynnetään jo aktiivisesti. 

Eräässä lukiossa on kokeiltu pajaa, jota vetää erityisopettaja. Näissä pajoissa sekä tarvittaessa järjestettävässä tukiopetuksessa Fokus tarjoaa hyödyllisiä välineitä eriyttämiseen ja yksilöllisen tuen toteuttamiseen. Opettajat osallistuvat myös oppimisen tuen koulutuksiin ja kehittävät toimintaansa niiden pohjalta. 

Toisessa lukiossa uudistus on edennyt pidemmälle: opetusta toteutetaan rinnakkaisopetuksena erityisopettajan tai toisen aineenopettajan kanssa, ja tukiopetusta annetaan sekä pienryhmissä että yksilöllisesti. Tukiopetuksessa käytetään osin samoja digitaalisia materiaaleja kuin varsinaisessa opetuksessa, mutta lisäksi hyödynnetään alaspäin eriyttäviä lisämateriaaleja, kuten kielioppimonisteita. 

Kokemukset viittaavat siihen, että Fokuksen monipuoliset eriyttämisen ratkaisut tukevat erilaisia opetusmalleja, oli kyse sitten koko ryhmän opetuksesta, pienryhmistä tai yksilöllisestä ohjauksesta. Oppimisen tuen uudistuksen vaikutukset näkyvät jo monissa lukiossa vahvistuneena yhteistyönä opettajien ja erityisopettajien välillä sekä eriyttämisen arkipäiväistymisenä oppimateriaalin eriyttämisen keinoja hyödyntäen. 

Fokus-sarjaa kehitetään jatkuvasti vastaamaan yhä paremmin oppijoiden tarpeita. Parhaillaan työn alla ovat täydentävät tehtävät sanaston harjoitteluun sekä arviointimateriaalin uudistus moduulien 1–3 osalta. Lisäksi Fokus-sarja täydentyy toivotuilla ylöspäin eriyttävillä teksteillä tehtävineen. Uudistukset ovat käytössä elokuussa 2026.