Blogit

Tauko tekee terää – 8 toiminnallista vinkkiä oppitunnille

Ruudut ja oppikirjat pysäyttävät – ne laittavat istumaan ja ajattelemaan. Mikään ei kuitenkaan estä rikkomasta näitä istumahetkiä pienillä tauoilla.

Tässä muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä, joilla saat oppilaat liikkeelle ja uutta virtaa opiskeluun. Listan ensimmäiset vinkit eivät vaadi opettajalta valmistelua, mutta loppupään vinkit voivat vaatia jo pientä varustautumista.

Jokin toimintavinkki saattaa aluksi tuntua vieraalta tai herättää levottomuutta luokassa – ja se on ihan luonnollista. Uudet toimintatavat vaativat usein hieman aikaa ennen kuin ryhmä tottuu niihin. Siksi kannustan kokeilemaan rohkeasti ja sopimaan yhdessä oppilaiden kanssa selkeät säännöt, miten näitä luokassa toteutetaan.

Vinkkilista oman tunnin aktivointiin:

1. Taukoja ajattelulle

    Tästä joudun muistuttamaan itseänikin. Oppitunti voi tuntua oppilaalle pitkältä, vaikka se kestää vain 45 minuuttia. Siksi on hyvä muistaa tauottaa oppimista.

    Yksi suosikkitapani on antaa oppilaille pieniä “hoksuuttavia” tehtäviä, jotka vievät ajatukset hetkeksi pois varsinaisesta opiskelusta, kuten:

    ”Sinulla on 5 minuuttia aikaa. Käy ulkona ja etsi ruskan lehti, kukka, kasvi, kivi tai muu vastaava luontokappale, joka kuvastaa tämän hetkistä fiilistäsi. Palatessasi esittele valintasi kaverille tai opettajalle ja kerro, miksi valitsit juuri sen.”

    Tällainen tauko ei ainoastaan virkistä mieltä, vaan tukee myös oppilaan luovuutta ja tunnetaitojen kehittymistä – ja tuo oppituntiin ripauksen henkilökohtaisuutta ja merkityksellisyyttä.

    2. Simppelisti lisää liikettä

      Onko tarkoituksena drillata ja tehdä tehtäviä itsenäisesti eteenpäin? Liike tuo vireyttä ja auttaa keskittymään. Jos oppilaat työskentelevät itsenäisesti, pieni fyysinen tauko voi tehdä ihmeitä.

      • Tarkastuskirja kauemmas: Käy viemässä esimerkiksi matematiikan tarkastuskirja ruokalaan tai käytävään sopivan matkan päähän luokasta. Oppilaat saavat pienen tauon ja liikettä kehoon, kun käyvät tarkastamassa tehtäviä itsenäisesti. 
      • Savusukellus: Tämä on hiljaisempi liikkumistapa: oppilas ottaa luokan ovella “henkeä” ja kävelee käytävällä kuin savusukeltaja – hengittää saa vasta kun palaa luokkaan. Tämä leikkimielinen tehtävä tuo liikettä ja hillitsee metelöintiä.
      • Eläytyminen liikkeeseen: Pyydä oppilaita eläytymään johonkin liikkeeseen – esimerkiksi ongen kohoon: ”Pää on koho, joka pomppii aallokossa. Joskus kala nykäisee sen pinnan alle, toisinaan tulee vain pieniä täkyjä.” Tämä mielikuva auttaa myös kohottamaan ryhtiä. Voit samalla opettaa kevyitä kehoa avaavia liikkeitä, kuten hartioiden pyörittelyä, pään kääntelyä ja jalkojen ojentelua – ne vilkastuttavat verenkiertoa ja lievittävät jännitystä.

      3. Kevyttä liikettä kuuntelun tueksi

        Kuunteleminen ei aina tarkoita paikallaan istumista. Voit tuoda oppitunneille lisää vireyttä ja keskittymistä yhdistämällä kuunteluun kevyttä liikettä.

        Lisää taululle tai luokan seinälle liiketarroja tai -magneetteja, jotka ohjaavat oppilaita toimimaan kuuntelun aikana. Esimerkiksi:

        • Seiso ja kuuntele: Tarra, jossa on seisova hahmo, kertoo että seuraava asia kuunnellaan seisten.
        • Liikuskele ja kuuntele: Tarra voi ohjata oppilaita liikkumaan rauhallisesti luokassa samalla kun opettaja puhuu.

        Lisävinkki: Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) nettisivuilla on valmiita taukotarroja, joita voi hyödyntää ja ladata suoraan käyttöön  – sinun ei tarvitse suunnitella tai piirtää niitä itse.

        4. Käytäväpalaveri tai tasapainohaaste 

          Käytäväpalaveri: Oppilaat voivat pitää lyhyen tauon joko pareittain tai yksin luokan rauhallisella seinustalla tai käytävällä. Yksin tai parin kanssa keskustellessa istutaan seinää vasten 90 asteen kulmassa, ilman käsien apua. Jutella saa hiljakseen niin kauan kuin jaksaa pysyä asennossa. Kun jalat alkavat hapottaa, veri lähtee kiertämään ja oppilaat palaavat virkeämpinä takaisin tehtävien pariin.

          Tasapainohaaste: Kaikki nousevat seisomaan ja ottavat toisesta jalasta kiinni. Tavoitteena on pysyä paikallaan yhdellä jalalla seisten. Jos haluatte kilpailla voit toimia tuomarina ja keksiä sääntöjä pelin edetessä, esimerkiksi:

          • Aluksi saa pomppia, jos meinaa kaatua.
          • Myöhemmin pomppiminen kielletään.
          • Jos voittajaa ei löydy, lisätään vaikeustasoa sulkemalla silmät – yleensä siinä vaiheessa alkaa huojuttaa jo kokeneempiakin.

          Hauska ja aktivoiva haaste, joka tuo energiaa oppitunnille!

          5. Seisomaoppitunti

          Opiskelu ei aina vaadi istumista, vaikka siihen olemmekin tottuneet. Seisominen tuo vireyttä ja voi parantaa keskittymistä. Tuolin voi nostaa vaikka pöydälle, jos pöydät eivät ole säädettäviä.Tällä tavoin yleensä saa kirjan sopivalle korkeudelle opiskelua varten.

          Seisomatyöskentelyä kannattaa kuitenkin harjoitella vähitellen: 45 minuuttia seisten voi äkkiseltään tuntua oppilaasta raskaalta. Aloita vaikka 15 minuutin seisomisella tunnin keskellä ja totuta oppilaat pikkuhiljaa uudenlaiseen työskentelytapaan.

          6. Liikettä musiikin mukaan

            Musiikki toimii erinomaisena liikkeen virittäjänä kesken oppitunnin! Itse olen käyttänyt esimerkiksi kappaleita, joissa toistuvat usein samat sanat. Sanoille on helppo keksiä liikkeet, joita oppilaat tekevät kun kuulevat sanat kappaleessa.

            Tässä muutamia kokeiltuja kappaleita ja ideoita:

            • Bring Sally Up
              Kappaleessa toistuvat sanat ”Bring Sally up” ja ”Bring Sally down”. Oppilaat menevät ylös ja alas kyykkyyn sanojen mukaan. YouTubesta löytyy kappaleeseen valmiita treenejä, jotka voi heijastaa näytölle.
            • Baby Shark
              Keksi yhdessä oppilaiden kanssa neljä erilaista liikettä (esim. vatsalihasliike, hyppyjä, käsiliikkeitä, venytys). Tehkää kutakin liikettä sen aikaa, kun laulussa sanotaan eri hai (baby, mommy, daddy, grandma).
            • Thunderstruck
              Raskaamman musiikin ystäville Thunderstruck-kappale tarjoaa tekemistä pitkäksi aikaa. Joka kerta kun kuulette sanan ”thunder”, käykää vaikkapa punnerrusasennossa ja nouskaa takaisin seisomaan.
            • Chicken Banana                                                                                               
              Kappaleessa toistuvat sanat ”chicken” ja ”banana”. Oppilaat voivat yhdessä keksiä, miltä näyttää ”chicken-liike” ja ”banana-liike”, ja tekevät niitä vuorotellen noin 3 minuutin ajan. Tämä tuo iloa ja naurua luokkaan!

            7. Pieniä virikkeitä lisää luokkaan

              Voisiko luokkaasi tuoda pieniä liikuntamahdollisuuksia, jotka virkistävät oppilaita opiskelun lomassa?

              Esimerkkejä:

              • Renkaat tai leuanvetotanko:
                Oppilaille voi luoda opiskelun lomaan palkintoja tai taukoja, jolloin saa tietyn tehtävämäärän tai ajan välein käydä roikkumassa renkailla tai tangolla hetken. Roikkuminen vahvistaa ylävartaloa ja venyttää kehoa. Innostuneiden kanssa voi kokeilla myös leuanvetoa tai jalkojen nostoa.
              • Jumppapallo:
                Luokkaan voi tuoda suuren jumppapallon, jonka päällä oppilas voi tasapainoilla istuen. Se aktivoi keskivartalon lihaksia ja tuo vaihtelua istuma-asentoon.

              8. Nopeat kisailut

                Nopeita kisoja on helppo pitää tunnilla, jos keskittyminen opiskeluun alkaa herpaantua. Pieni kisailu voi palauttaa energian ja innostuksen. Tässä kolme helppoa ja hauskaa vaihtoehtoa:

                KPS-mestari (Kivi–Paperi–Sakset-turnaus)

                • Aloita pelaamalla vieruskaverin kanssa.
                • Häviäjä siirtyy kannustamaan voittajaa.
                • Voittajat kohtaavat toisiaan, ja kannattajajoukko kasvaa jokaisella kierroksella.
                • Lopulta jäljellä on yksi – luokan KPS-mestari!
                • Hauskuutta lisää, kun kannattajat huutavat oman kilpailijansa nimeä.

                Merimiespaini viivan päällä

                • Oppilaat seisovat pareittain viivan päällä ja tarttuvat toistensa oikeaan käteen.
                • Tavoitteena on saada vastustaja menettämään tasapainonsa ja astumaan pois viivalta.
                • Voittajat etenevät seuraavalle kierrokselle –  samoin kuin KPS-turnauksessa.

                Kädenvääntö

                • Klassikkokisa, joka toimii ihan pulpetin päällä.
                • Nopeasti toteutettava ja takuuvarmasti suosittu.

                Uskaltakaa kokeilla – pienillä toiminnallisilla tauoilla voi olla suuri vaikutus!

                Olli Tarvainen
                Kirjoittaja on jyväskyläläinen liikunnan, terveystiedon ja yhteiskuntaopin aineenopettaja sekä luokanopettaja. Hän on yksi uuden alakoulun yhteiskuntaopin Kirjo-sarjan oppikirjailijoista.