Elokuussa 2024 voimaantulleiden opetussuunnitelman perusteiden päivityksen ja tuntijakouudistuksen myötä yläkouluun on lisätty yksi vuosiviikkotunti ruotsia (7. luokalle). Ruotsin opetusta on siis seuraavasti:
• vähintään kaksi vuosiviikkotuntia vuosiluokilla 1–6
• kaksi vuosiviikkotuntia vuosiluokalla 7
• kolme vuosiviikkotuntia vuosiluokilla 8–9.
Uudistukseen liittyy siirtymäaika vuosiluokkien 8–9 osalta vuosien 2024–2026 aikana, mutta siihen tässä artikkelissa ei oteta kantaa.
Trampolin-kirjoissa on samoissa kansissa sekä tekstit että tehtävät. Trampolin 1–2 (7 kappaletta) ja Trampolin Plus (6 kappaletta) sisältävät kahden vuosiviikkotunnin materiaalin. Trampolin 3, 4, 5 ja 6 sisältävät kukin yhden vuosiviikkotunnin materiaalin (4 kappaletta).
Jos yläkoulussa on yhteensä 6 vvt ruotsia (eli mukana myös 1 kuntakohtainen lisävuosiviikkotunti), voi Trampolin-sarjaa käyttää näin:
• 6. luokalla Trampolin 1–2
• 7. luokalla Trampolin 3 ja Trampolin 4
• 8. luokalla Trampolin 5 ja Trampolin 6
• 9. luokalla Trampolin Plus.
Seuraavaksi kolme Trampolin-käyttäjää kertoo, miten käyttää sarjaa erilaisilla vuosiviikkotuntimäärillä.
___________________________________________________________________________________________________________
Olen Siri, Trampolin-sarjan oppikirjailija. Opetan ruotsia Helsingin normaalilyseossa. Olen ottanut Trampolin-sarjan käyttöön elokuussa 2021 eli olen käyttänyt sarjaa sen ensimmäisten kirjojen ilmestymisestä asti. Taulukosta näkyy, miten B1-ruotsin tunnit jakautuvat koulussamme sekä miten jaamme Trampolin-kirjat.
luokka-aste | vvt | kirjat |
7. luokka | 2 vvt | Trampolin 3 + Trampolin 4 |
8. luokka | 1 vvt | Trampolin 5 |
9. luokka | 2 vvt | Trampolin 6 + Trampolin Plus (puolet) |
Trampolin 3 -kirjan Hoppa in! -osiosta käyn valikoidusti tehtäviä. Kouluumme tulee oppilaita useista eri alakouluista, ja heillä saattaa olla eri kirjasarjoja 6. luokalla, joten laajempi yhteinen kertaus on tarpeen. Käytän 7. luokan alussa kaksi 75 minuutin pituista oppituntia kertaukseen.
Trampolin Plus -kirjasta käyn puolet yhden ryhmän kanssa ja loput toisen ryhmän kanssa seuraavasti:
– Valitsen kirjasta kolme kappaletta ryhmälleni heidän tarpeidensa mukaan.
– Lisäksi teemme osan Titta, lyssna och läs -osiosta.
– Sanon oppilailleni jo jakson alussa, että käymme vain puolet kirjasta ja sen jälkeen kirjat kierrätetään toiselle ryhmälle.
– Kirjaan voi laittaa oman nimen sijaan nimimerkin, jos haluaa. Oppilaiden mielestä kirjan kierrättäminen on aina hauska kokemus.
– Käymme loput kirjasta toisen oppilasryhmän kanssa. Näin koko kirja tulee käytettyä.
– Koulussamme on jaksojärjestelmä ja se helpottaa Trampolin Plus -kirjojen kierrättämistä. Välillä kirjat tulevat uudelleen käyttöön vasta seuraavana lukuvuonna.
Opiskelemme usein Norden-kokonaisuuden heti jakson ensimmäisillä oppitunneilla kaikkien ryhmien kanssa. Lisämateriaaleista käytän pääasiassa AB-kortteja ja pelejä. Kertauspeli tulee aina pelattua koekertaustunnilla. Arvioinnissa käytän sarjan valmista arviointimateriaalia. Pidän kustakin kirjasta vähintään kaksi koetta. Joillekin ryhmille sopii lyhyet koealueet, ja silloin saatan pitää kolme koetta yhdestä kirjasta tai keventää koealuetta pitämällä sanakokeen teemasanastosta tai tekstin sanastosta.
Trampolin tarjoaa valmiin materiaalin aidosti hauskoihin ruotsin tunteihin. Ruotsin opettaminen ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin hauskaa! Oppilaiden mielestä ruotsia on tosi kiva opiskella – myös kokeisiin lukeminen on helppoa, kun sanastot ja tekstit ovat selkeitä.
____________________________________________________________________________________________________________
Olen Sari, Trampolin-sarjan oppikirjailija. Opetan ruotsia ja englantia Vaajakosken yhtenäiskoulussa Jyväskylässä. Koulussamme on ollut Trampolin-sarja käytössä ilmestymisestä eli vuoden 2021 elokuusta lähtien.
Olemme koulussamme päättäneet jakaa Trampolin-kirjat taulukon mukaisesti eri luokka-asteille. Meillä oppilaat eivät saa kirjoittaa kirjoihin ja tällä jaolla emme tarvitse tuplakirjoja, vaan kirjat vapautuvat aina seuraavan luokkatason käyttöön.
luokka-aste | vvt | kirjat |
7. luokka | 2 vvt | Trampolin 3 (kokonaan) + Trampolin 4 (kaksi kappaletta) – kirjan vaihto hiihtoloman aikoihin |
8. luokka | 2 vvt | Trampolin 4 (kaksi kappaletta) + Trampolin 5 (kokonaan) – kirjan vaihto syysloman aikoihin |
9. luokka | 1 vvt | Trampolin 6 (kokonaan) |
Trampolin 3 -kirjan Hoppa in! -osioon käytän hieman enemmän aikaan kuin muiden kirjojen Hoppa in! -osioihin, koska kouluumme tulee oppilaita muutamasta alakoulusta. Kun tapaan 7. luokan oppilaat ensimmäistä kertaa, pyydän heitä kirjoittamaan kahden minuutin aikana paperille niin monta sanaa ruotsiksi kuin he muistavat (tarvittaessa annan vinkkejä). Tähän lähtötason testaamiseen kuluu aikaa noin 10 minuuttia ja saan siitä riittävästi tietoa, missä ruotsin taidoissa mennään kyseisellä luokalla.
Lisämateriaaleista käytän usein muistipelikortteja. Aukkosuomennoksia käytän 7. ja 8. luokalla. Digiopetusaineiston Kahoot!-tietovisat (sekä sanastoon että kielioppiin) ovat myös ahkerassa käytössä. Meillä on tavoitteena käynnistää koulussamme vuotuinen Pohjoismaat-viikko, jolloin kävisimme kaikkien luokkatasojen kanssa Norden-kokonaisuudet läpi.
Yritän pitää arvioinnin mahdollisimman monipuolisena. Käytän sarjan valmista arviointimateriaalia ja pidän sanakokeita, kappalekokeita (ilman kuuntelua ja luettua), kielioppikokeita, erillisiä kuullun- ja luetunymmärtämisen kokeita ja suullisia kokeita. Lisäksi teetän erilaisia kirjoitustehtäviä ja projekteja. Norden-kokonaisuuksissa on myös arviointiin sopivaa materiaalia: esimerkiksi 7. luokkalaisille olen käyttänyt bingoa (OPSin T4) ja 9. luokkalaisille olen teettänyt Trampolin 6 Testa dig själv! -arviointimonisteen (OPSin T1).
Mielestäni Trampolin-sarja taipuu moneen tuntijakoon ja opetustyyliin. Sarjassa ei ole yhtä oikeaa tapaa edetä, vaan se antaa tilaa ja siinä on runsaasti materiaalia kaikenlaisille oppijoille.
____________________________________________________________________________________________________________
Olen Outi ja opetan ruotsia Karakallion yläkoulussa Espoossa. Kiinnostuimme Trampolin-sarjasta kollegoiden kehujen ja Otavan esittelyn kautta ja siirryimme siihen kertarysäyksellä lukuvuonna 2023–2024, jolloin käytimme materiaaleja hieman soveltaen ja omilla harjoituksilla täydentäen. Jatkossa meillä on aikomuksena noudattaa taulukossa näkyvää suunnitelmaa.
luokka-aste | vvt | kirjat |
7. luokka | 2 vvt | Trampolin 3 (kokonaan) + Trampolin 4 (1–2 kappaletta) – kirjan vaihto hiihtoloman tai pääsiäisen jälkeen |
8. luokka | 2 vvt | Trampolin 4 (loput) + Trampolin 5 (1–3 kappaletta) – kirjan vaihto syysloman jälkeen |
9. luokka | 2 vvt | Trampolin 5 (loput) + Trampolin 6 (kokonaan) – kirjan vaihto syysloman jälkeen |
Olemme Espoossa sikäli etuoikeutetussa asemassa, että meillä on miltei koko ajan vuoden 2016 jälkeen ollut ruotsia yläkoulussa 6 vuosiviikkotuntia. Trampolin-sarjassa on sen verran paljon materiaalia, että tämä on mielestäni aika hyvä tahti.
Hoppa in! -kertaustehtävät teen kaikista kirjoista ennen ensimmäiseen kappaleeseen siirtymistä (varsinkin lukuvuoden alussa). Ehdimme tehdä myös Lisämateriaalissa olevia harjoituksia. Kirjalliset tehtävät tekstiin ja kielioppiin ovat olleet vapaaehtoista koeharjoittelua, mutta lähes kaikki oppilaat haluavat tehdä ne.
Arvioinnissa käytän sarjan valmista materiaalia. Kokeita olen pitänyt 1–2 kappaleen jälkeen, yhteensä n. 4 koetta lukuvuodessa. Pieniä tuntikuulusteluja pidän lisäksi toisinaan, kun uusi asia on opiskeltu.
Trampolin on suunniteltu kivasti niin, että kirjaa ihan kronologisesti etenemällä tulee vaihtelevia harjoituksia, videopätkiä, parikeskusteluja, kirjoittamista, taukojumppia ja -leikkejä.