Opettajan työ ei ole yksinäistä puurtamista – tai sen ei ainakaan pitäisi olla. Työyhteisö ja johtaminen vaikuttavat ratkaisevasti opettajan kokemukseen työnsä mielekkyydestä ja jaksamisesta.
Kun opettajalla on tukea ympärillään, hän pystyy keskittymään paremmin opetukseen ja löytämään iloa arjestaan. Tämä on erityisen tärkeää aikana, jolloin opettajan työnkuva on laajentunut ja muuttunut vaativammaksi.
“Opettajat ovat työnsä ytimessä kasvattajia ja opettajia, mutta he tarvitsevat tuekseen toimivan työyhteisön ja selkeän johtamisen. Ilman niitä työ muuttuu helposti liian raskaaksi,” sanoo Anna-Reetta Sipilä, Otava Oppimisen sisältöjohtaja.
Rehtorin roolia kouluyhteisössä ei voi liioitella. Hän on enemmän kuin hallinnollinen johtaja – hän on myös yhteisön koossa pitävä voima, jonka tehtävä on luoda edellytykset opettajien menestykselle. Otava Oppimisen Opettajan arki -tutkimuksessa opettajat nostivat toistuvasti esiin rehtorin merkityksen heidän jaksamiseensa ja työnsä sujuvuuteen.
“Hyvä rehtori kuuntelee opettajia, pitää heidät ajan tasalla ja auttaa priorisoimaan työtehtäviä. Tämä luo turvaa ja selkeyttä arkeen,” kertoo tutkimukseen osallistunut opettaja.
Hyvä johtaminen näkyy käytännössä monin tavoin:
- Rehtori tukee opettajia resurssien hankinnassa, kuten oppimateriaalien ja erityisopettajien määrässä.
- Hän luo koululle yhteisen vision, johon kaikki opettajat voivat sitoutua.
- Hän varmistaa, että koulussa on tilaa avoimelle keskustelulle ja palautteen antamiselle.
Toisaalta huono johtaminen voi pahimmillaan lisätä opettajien kuormitusta. Jos rehtori ei tunne opettajien arkea tai tekee päätöksiä ilman heidän kuulemistaan, se voi murentaa työyhteisön luottamuksen ja johtaa turhautumiseen.
“Rehtorin johtamistyyli vaikuttaa suoraan siihen, miten työyhteisö toimii. Jos johtaminen on sekavaa tai epäoikeudenmukaista, se heijastuu kaikkeen,” Sipilä jatkaa.
Työyhteisön merkitys arjen tukiympäristönä
Rehtorin lisäksi työyhteisö itsessään on valtava voimavara. Kollegoiden keskinäinen tuki, avoin kommunikaatio ja jaetut toimintamallit auttavat opettajia selviytymään arjen paineista. Tämä nousi esiin myös Opettajan arki -tutkimuksessa: useimmat opettajat mainitsivat työkaverit tärkeimpänä tukiverkkonaan.
“Kun työkaverit ovat samanhenkisiä ja tukevat toisiaan, se kannattelee vaikeinakin päivinä,” kertoi yksi opettaja tutkimuksessa.
Yhteiset toimintamallit ja pelisäännöt auttavat myös vähentämään turhaa kuormitusta. Esimerkiksi selkeä työnjako moniammatillisten tiimien – kuten kuraattorien, koulupsykologien ja erityisopettajien – kanssa voi keventää opettajan vastuuta. Kun opettaja tietää, ettei hänen tarvitse yksin ratkaista oppilaiden hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä, hän voi keskittyä paremmin opetukseen.
“Opettajan ei pitäisi joutua olemaan luokan terapeutti, lääkäri ja erityiskasvattaja. Työyhteisön tuki auttaa jakamaan vastuuta,” tutkimus tiivistää.
Johtaminen osana kouluyhteisön hyvinvointia
Hyvä johtaminen ei rajoitu vain yksittäisiin toimenpiteisiin, vaan se näkyy koko kouluyhteisön ilmapiirissä. Otavan tutkimus osoittaa, että kouluissa, joissa rehtori osallistuu aktiivisesti arjen toimintaan ja pitää yllä avointa keskustelua, opettajat kokevat vähemmän stressiä ja enemmän työn mielekkyyttä.
Rehtorin rooli on myös olla sillanrakentaja opettajien ja koulun muiden sidosryhmien, kuten vanhempien ja kunnan päättäjien välillä. Kun päätökset oppimateriaaleista tai resurssien jaosta tehdään yhdessä, opettajat tuntevat olevansa osa prosessia.
“Monesti kuntapolitiikka ohjaa päätöksiä koulujen resursseista. Rehtorin tehtävä on taistella opettajien ja oppilaiden puolesta,” Sipilä huomauttaa.
Kehityskohteet: enemmän aikaa, vähemmän byrokratiaa
Vaikka työyhteisö ja rehtori voivat tehdä paljon opettajien hyväksi, ongelmana on usein ajan ja resurssien puute. Opettajat kokevat, että heidän aikansa menee liikaa hallinnolliseen työhön, kuten raportointiin ja kokouksiin, mikä vie aikaa opetukselta.
Otavan tutkimus ehdottaa sen tuloksena konkreettisia ratkaisuja:
- Hallinnollisen työn delegointi muille työntekijöille, kuten koulusihteereille, vapauttaisi opettajien aikaa.
- Säännölliset kehityskeskustelut rehtorin kanssa auttaisivat opettajia asettamaan realistisia tavoitteita ja saamaan tukea niiden saavuttamiseen.
- Yhteiset koulutus- ja suunnittelupäivät työyhteisön kanssa vahvistaisivat yhteistyötä ja lisäisivät motivaatiota.
Lopuksi: yhdessä kohti toimivampaa kouluyhteisöä
Koulun työyhteisö ja rehtorin johtajuus ovat avainasemassa opettajien jaksamisen tukemisessa. Kun opettajilla on selkeät tavoitteet, riittävät resurssit ja tukiverkosto ympärillään, he voivat keskittyä työnsä tärkeimpään tehtävään: oppilaiden opettamiseen ja kasvattamiseen.
“Opettajan työ on liian arvokasta hukattavaksi huonoon johtamiseen tai toimimattomaan työyhteisöön,” Sipilä tiivistää. “Kun tuemme opettajia, tuemme samalla koko yhteiskuntaa.”
Artikkelisarjan taustaa
Tämä artikkelisarja perustuu Otava oppimisen vuonna 2024 teettämään Opettajan arki – tutkimukseen, Lähtijät -podcastia varten tehtyihin haastatteluihin opettajien, opetusministeri Anders Adlercreutzin sekä Otava oppimisen liiketoimintajohtaja Henna Miettisen ja sisältöjohtaja Anna-Reetta Sipilän kanssa. Kirjoittaja: Minna Ruusuvuori, Lähtijät, Hear Hear Media.