Uusi Särmä vie lukemisen ja kirjoittamisen taidot kohti tulevaisuutta!
Uusi Särmä vie lukemisen ja kirjoittamisen taidot kohti tulevaisuutta!
Artikkelit
Artikkelit
Artikkelit
Webinaaritallenteet
Voit katsoa Särmän webinaareja tallenteina. Puolituntiset webinaarit on jaettu teemoittain:
Opettajana pyrin siihen, että kirjallisuus ja kirjoittaminen olisivat itsestäänselvästi läsnä jokaisella tunnilla. Pienet, hauskat kirjoitusharjoitukset, ryhmässä kirjoittaminen ja säännölliset lukutuokiot madaltavat kynnystä lukemiseen ja kirjoittamiseen. Luku- ja kirjoitustaito kehittyvät käsi kädessä ja auttavat ymmärtämään kieltä, kulttuuria, toisia ihmisiä ja omaa elämää. Kirjat ja omat tekstit ruokkivat myös mielikuvitusta.
Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä ilmaisutaitoa Aleksis Kiven peruskoulussa Helsingissä.
Olen innostunut nyt lukemisen opettamisesta ja sen kehittämisestä. Me aikuiset emme vielä tajua, miten paljon lukutaitoa pitää lähivuosina opettaa. Jokaisella on oikeus oppia esimerkiksi lukutekniikoita, tekstilajeja ja tekstin luotettavuuden arviointia. Haaveenani on nuori, joka innostuu tai kiihtyy edes välillä mediateksteistä tai kaunokirjallisuudesta.
Työskentelen toimittajana Hesarissa. Olen tehnyt oppikirjoja yläkouluun ja lukioon sekä opettanut mediaa Kallion ilmaisutaidon lukiossa.
Opettajana pidän tärkeänä, että oppilas ymmärtää, miksi erilaisia asioita harjoitellaan. Siten äidinkielen ja kirjallisuuden sisällöt tuntuvat mielekkäiltä. Parhaimmillaan oppijoiden erilaiset vahvuudet ja kiinnostuksenkohteet tulevat esiin. Tässä auttavat monipuoliset ja vaihtelevat oppitunnit ja tehtävät. Minulle on tärkeää, että Särmä mahdollistaa monenlaiset tavat opettaa ja oppia.
Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä ilmaisutaitoa Kaurialan koulussa Hämeenlinnassa.
Opettajana haluan tehdä koulun tärkeimmästä aineesta kiinnostavan, vaikuttavan, ajatteluun haastavan ja hauskankin. Nuoret tarvitsevat selkeyttä äidinkielen ja kirjallisuuden opiskeluun mutta myös elämyksiä ja vuorovaikutusta. Hyvä oppimateriaali tarjoaa näitä kaikkia. Siksi olen mukana Särmässä. Koulun tärkein aine ansaitsee arvoisensa oppimateriaalin.
Päivisin opetan Helsingin medialukiossa.
Opettajana ja oppikirjailijana liputan moninaisuuden puolesta. Tuli oppilas sitten Kontulasta tai Kuala Lumpurista, haluan, että hän tuntee kuuluvansa joukkoon ja löytää oppimateriaalistakin myönteisiä ja monipuolisia samaistumisen kohteita. Peruskoulu on – ja sen pitää olla – kaikkien koulu.
Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta itähelsinkiläisellä Vartiokylän yläasteen koululla.
Olen erikoistunut opettamaan lukemiseen kielteisesti suhtautuvia nuoria. Äidinkielen taitojen avulla he saavat työkaluja tehdä itsensä ymmärretyiksi. Lukeminen ei ole vain hyödyllistä ja hauskaa, vaan se on eloonjäämistaito. Opettajana ja oppimateriaalin tekijänä haluan poistaa tekstiin tarttumisen kynnykset. Tuon Särmään materiaalia, joka osoittaa tekstitaitojen konkreettisen merkityksen nuorten elämässä. Kirjallisuus ei elä ihmisten ulkopuolella, vaan se kumpuaa kaikista kielen käyttäjistä.
Opetan lukutaitoa eloonjäämistaitona yläkoulun erityisluokissa ja rikostaustaisille nuorille Uudenmaan alueella. Teen myös kirjallisuuden ammattilaisena kulttuuritoimittajan työtä eri lehdissä ja Yleisradiossa.
Opettajana tärkein tehtäväni on poistaa oppimisen esteitä. Toisin sanoen pakotan nuoret joka päivä keskittymään, ajattelemaan, lukemaan ja kirjoittamaan. Opettaminen on lempeän patistelun lisäksi itselle tuttujen ja tärkeiden asioiden pilkkomista ja uudelleen rakentamista. Myös hyvä oppimateriaali ohjaa lukemista ja kirjoittamista pala kerrallaan – uusia taitoja vasta harjoittelevan nuoren näkökulmasta.
Opetan suomen kieltä ja kirjallisuutta Järvenpään lukiossa ja olen tehnyt oppikirjoja yläkouluun.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana minulla on vahvana mielessäni kielenoppijoiden ja erityispedagogiikan näkökulmat. Olen opettanut S2-oppimäärää samanaikaisesti S1-oppimäärän kanssa sekä myös eriytettynä.
Hyvä oppimateriaali tukee opetusta ja on sellaista, että sen avulla jokainen oppilas pystyy parhaimpaansa. S2-näkökulmasta tämä tarkoittaa tukea sanaston kanssa sekä kielen rakenteen avaamista.
Opetan suomea äidinkielenä ja toisena kielenä Myllypuron peruskoulussa Helsingissä. Nykyiset oppilaani ovat 7.–10.-luokkalaisia. Aiemmin olen opettanut myös alakouluikäisiä.
Minua kiinnostaa ihmismielen kyky oppia ja sopeutua. Haluaisin löytää keinoja kannustaa nuoria sinnikkyyteen ja pitkäjänteisyyteen. Uskon vakaasti, että positiivinen palaute ja hyvä mieli omasta tekemisestä parantaa oppijan itsetuntoa, vaikka haasteita olisikin.
Olen lukion erityisopettajana Vantaalla.