Kaksi naisopettajaa läppärillä

Rehtorin rinnalla – ajankohtaista johtajuudesta ja koulumaailmasta

Tällä sivustolla kuljetaan rehtorin rinnalla – silloinkin, kun muutos tuo mukanaan epävarmuutta ja kysymyksiä. Tarjoamme ajankohtaista, rehtoreita puhuttavaa tietoa koulumaailman ilmiöistä, johtajuudesta ja kehittämistyöstä. Rehtorin työ on suunnan näyttämistä, rinnalla kulkemista ja rohkeutta uudistua. Haluamme olla mukana tässä työssä – ja tuoda rehtorin tueksi tietoa, näkökulmia ja käytännön ratkaisuja.

Oppimisen tuen uudistus on tästä hyvä esimerkki. Se ei ole vain lakimuutos – vaan mahdollisuus tarkastella koulun toimintakulttuuria uudelleen, rakentaa yhdessä uusia käytänteitä ja vahvistaa jokaisen oppilaan yksilöllistä oppimista. Rehtorit eri puolilla Suomea ovat jo nyt tämän muutoksen eturintamassa.  Meidän tehtävämme oppimateriaalien kustantajana on tarjota myös tässä muutoksessa laadukkaat oppimateriaalit, jotta rehtori voi keskittyä tärkeimpään – tehtäväänsä  luotsata muutosta kohti onnistunutta lopputulosta varmalla, mutta ymmärtäväisellä otteella.

oppimisen tuen uudistus

Valmistautumista vaiheittain – Rehtorit rakentavat oppimisen tuen uudistusta mentoroinnin, resurssien ja arjen kokeilujen kautta

Elokuussa 2025 voimaan astuvan oppimisen tuen uudistuksen tavoitteena on tarjota oppilaille oikea-aikaista ja joustavaa tukea.

Oppimisen tuen uudistus ei ole vain lakimuutos – se on tilaisuus uudistaa koulun toimintakulttuuria ja vahvistaa oppilaiden yksilöllistä oppimista

Rehtoreiden johdolla muutokseen tartutaan eri puolilla Suomea eri tavoin: Jyväskylän Kuokkalan yhtenäiskoulussa kuljetaan rinnalla sparraavin ottein, Tampereen Linnainmaan koulussa ratkotaan resurssien suuntaamista ja Kuopion Pirtin koulussa uudistus nähdään osaksi pitkäjänteistä kehittämistyötä. Yhteistä kaikille on se, että rehtorit luotsaavat kouluyhteisöjään muutoksen halki – yksi keskustelu, päätös ja toimintamalli kerrallaan.

Lue artikkeli

Mielestäni nykyisellään käytössä on aivan riittävän monipuoliset ja hyvät oppimateriaalit. Siitä oppimisen tuen uudistus ei jää kiinni.

Sami Varis, rehtori, Kuopion Pirtin koulu

Olen iloinen, että myös yläkoulun oppikirjoissa ja varsinkin uusimmissa oppikirjasarjoissa tarjotaan paremmin eriyttävää materiaalia.

Ilona Pasma, rehtori, Tampereen Linnainmaan koulu

Työyhteisö ja johtaminen – avaimet opettajien jaksamiseen

Rehtorin rooli on keskeinen opettajien jaksamisen ja kouluyhteisön hyvinvoinnin kannalta. Hyvä johtajuus ei ole pelkkää hallintoa – se on läsnäoloa, kuuntelemista ja suunnan näyttämistä.

Artikkelissa sukelletaan kysymykseen, miten rehtori voi konkreettisesti tukea opettajia, vähentää kuormitusta ja vahvistaa työyhteisöä.

Lue artikkeli

Monesti kuntapolitiikka ohjaa päätöksiä koulujen resursseista. Rehtorin tehtävä on taistella opettajien ja oppilaiden puolesta.

Anna-Reetta Sipilä, sisältöjohtaja, Otava Oppiminen

Johtajuus kouluarjen ytimessä – Rehtorin suuret saappaat

Johtaminen koulussa on paljon enemmän kuin hallintoa. Se on turvallisen arjen rakentamista, työyhteisön innostamista ja opettajien tukemista. Rehtorin roolissa yhdistyvät suunnan näyttäminen, hyvinvoinnin tukeminen ja kasvun mahdollistaminen – usein tilanteissa, joissa resurssit kiristyvät ja odotukset kasvavat.

Tässä puhuttelevassa ja inhimillisessä podcast-jaksossa sukelletaan syvälle koulun johtamisen arkeen ja rehtorin työn todellisuuteen. Studiossa Jenni Pääskysaaren kanssa keskustelevat:

  • Antti Ikonen – kokenut rehtori, entinen Suomen Rehtorit ry:n puheenjohtaja

  • Matti Räty – opettaja, oppikirjailija ja entinen rehtori Oulusta

Jakson teemoja:

  • Mikä saa opettajan ottamaan vastaan rehtorin vaativan tehtävän?

  • Millaista osaamista rehtorin työ oikeasti vaatii – ja miten siihen voi valmistautua?

  • Miten rehtori voi tukea opettajien jaksamista ja työyhteisön hyvinvointia?

  • Miksi koulun johtamiskulttuuria pitäisi uudistaa?

  • Miten rakenteet, resurssit ja johtamisen tuki vaikuttavat koko koulun vetovoimaan?

Jakso tarjoaa rehtoreille vertaistukea, oivalluksia ja toivoa – sekä rehellisen katsauksen siihen, millaista on johtaa koulua Suomessa juuri nyt.

Kuuntele jakso ja vahvista omaa johtajuuttasi käytännön näkökulmilla ja kollegoiden kokemuksilla.