Valtin oppikirjailijat ovat rakentaneet aivan uudenlaisen oppimateriaalisarjan yläkoulun suomen kieleen ja kirjallisuuteen. Valtti karsii rönsyt opetuksesta ja antaa tilaa lukutaidolle ja kirjoitustaidolle. Valtti on opettajan unelma: se on vaivaton ottaa käyttöön.
Miksi Valtti on tehty?
Tuomas Kaseva:
”Valtti on tehty, koska lukutaito vaatii nyt uudet työkalut: Miten erotan lukemastani tärkeät tiedot? Miten ratkaisen tekstin vaikeat sanat? Miten saan kokonaisen kirjan luettua? Valtissa luetaan paljon ja lukemisen osataitoja harjoitellaan taito kerrallaan. Tekstien innostavuus on varmistettu luokissa tositoimissa.
Valtin tekoa ohjaa viisi tavoitettamme: Se, että lukutaito pitää saada ylös. Se, että heikonkin kirjoittajan pitää saada teksti aikaiseksi ja lahjakkaimpia pitää haastaa. Se, että kielenhuolto saadaan kuntoon vain riittävällä treenillä. Se, että arkiset vuorovaikutustilanteet pitää hallita. Ja se, että oppimateriaalista pitää ottaa kaikki irti. Yksi oppii lukemalla, toinen malleista, kolmas videoista. Tehtäviä pitää olla erilaisille oppilaille ja eniten siellä, missä treeniä tarvitaan paljon.”
Mikä muuttuu Valtin myötä?
Aleksi Heikola:
”Valtti karsii ylimääräisiä rönsyjä oppiaineesta. Nyt otetaan lukemiselle aiempaa enemmän aikaa! Valtti tuo ryhtiliikkeen lukutaidon opetukseen ja sitouttaa oppilaat lukemiseen.
Oppilaiden vapaa-ajalta puuttuu pitkien kokonaistekstien lukemisen kulttuuri. Valtti ohjaa oppilaat kokonaisten tekstien pariin ja opettaa lukemista aiempaa tehokkaammin ja havainnollisemmin. Lukutaidon kehittyminen vaatii töitä, mutta se on myös äärimmäisen palkitsevaa.”
Mitä Valtti korjaa opetuksessa?
Mari Uusitalo:
”Tiedättekö sen sanonnan, että Cooper-testi on koulumaailman suurin järjettömyys, koska kukaan ei opeta, miten siinä testissä pärjää? Kokonaisen kirjan tai pitkän tietotekstin lukeminenhan on vähän samanlainen suoritus. Koulussa sitä vaaditaan, vaikka kukaan ei välttämättä ole sitä kovin paljon harjoitellut. Valtti tarttuu tähän ja sanoittaa lukemisesta jotain sellaista, mitä ei ole aiemmin sanoitettu. Lukemisen taito paranee, kun oppilas harjoittelee siihen liittyviä osataitoja yksi kerrallaan. Valtti on tehty, jotta jokainen seiskaluokkalainen lukisi 12 minuutissa enemmän ja paremmin lukuvuoden lopussa kuin lukuvuoden alussa!”
Mitä apuja Valtti tarjoaa opettajan arkeen?
Elina Tuominen:
”Valtti on rakennettu sellaiseksi, että opettaja pystyy ottamaan sen sisällöt käyttöön vaivattomasti. Valtin avulla opettaja saa oppimisen hetkiin ennakoitavuutta ja struktuuria.
Valtin arvioitavien töiden ohjeet ovat ohjaavia ja vaiheistettuja. Työt perustuvat tarkasti siihen, mitä on juuri opiskeltu. Oppilasta tuetaan apukysymyksillä, jotta jokainen pääsee tekemisessä alkuun. Opettaja voikin perustellusti vaatia oppilasta pyrkimään parempaan kuin minimisuoritukseen. Valtin arviointirubriikit avaavat selkeästi, millaista osaamista mihinkin arvosanaan vaaditaan. Kaiken kaikkiaan Valtti auttaa opettajaa taistelemaan tekemisen välttelyä, sekavia virkkeitä ja ponnettomia en mä tiiä -vastauksia vastaan.
Opettajaa helpottaa arjessa myös Valtin opetusvideot, jotka auttavat kiinnittämään huomiota ydinasioihin ja joita voi katsoa uudestaan esimerkiksi arvioitavien töiden ja koekertauksen yhteydessä. Monelle iso apu on tietenkin rinnakkaiskäyttöinen S2-materiaali, joka varmistaa, että S2-oppijoiden tarpeet tulevat huomioiduiksi.”
Mikä on Valtin lupaus oppilaalle?
Alice Kyyrö:
”Valtti takaa, että jokainen saa oppia. Opetustekstit ovat ikätasoisia, ja opetusaukeamalla on aina opetettavaa asiaa konkretisoiva havainnollinen esimerkki, työkalu tai ohje. Tehtävät tarjoavat onnistumisen kokemuksia ja haastetta kaikentasoisille oppilaille. Ne on pilkottu selkeisiin alakohtiin. Tehtävissä on myös paljon mallivastauksia, jotta oppilas tietää, millaista vastausta häneltä odotetaan.
Sen lisäksi Valtti on lähellä yläkoululaisen maailmaa. Sen aineistot ovat tuoreita, kiinnostavia ja ajankohtaisia. Niissä näkyy monenlaista Suomea ja monenlaisia nuoria.”