Artikkelit

Murros opettajan tukena eriyttämisessä   

Uudessa yläkoulun historian Murros-sarjassa on monia keinoja, joilla opettaja voi tukea oppilaiden erilaisia tarpeita. Suurin osa keinosta löytyy suoraan oppikirjasta, eli opettajan ei tarvitse etsiä tai tulostaa erikseen materiaalia tunteja varten. Ytimessä-kirja on suunnattu niille oppilaille, joille oppikirja ei sovi vielä esimerkiksi kielellisten haasteiden takia.   

Oppikirja tukee jokaisen oppimista   

Murroksen oppikirja mahdollistaa oppilaalle omantasoisen oppimisen ja siten tukee opettajaa erilaisten opetusryhmien opettamisessa. 

  • Jakson aloituksen tavoitteet ja aikajana luovat yleiskuvan siitä, mitä tuleva jakso käsittelee, mitä tavoitteita opiskelulla on ja missä ajanjaksossa liikutaan. Lausemuotoiset otsikot ja ikätasoinen teksti helpottavat opetustekstin lukemista. 
  • Jokaisen luvun alkuun on tuotu tiivistelmä ja luvun keskeiset käsitteet tukevat sisällön hahmottamista. Lisäksi käsitteet on avattu selkeästi opetustekstissä. Suomen kielen sanastoon oppilas saa tukea tekstin yhteyteen liitetyistä sanastosanoista.  
  • Visuaalisuus ohjaa oppikirjan käyttöä: toistuvat rakenteet ja innostavat tietokuvat tukevat oppimista. 
  • Tehtäväsivuilla on runsaasti eritasoisia tehtäviä, jotka harjoittavat oppimistaitoja ja historian taitoja. Lukukohtaisten tehtävien lisäksi kirjassa on myös jaksokohtaisia aineisto- ja kertaustehtäviä. 

Digitaalisista sisällöistä lisää tukea ja haastetta  

Jokainen Murros-oppikirjan käyttäjä saa käyttöönsä kirjaan liittyvät digitaaliset sisällöt.   

  • Opetustekstien äänitteiden avulla oppilas voi kerrata opittua. Äänitteet voi kuunnella itselle sopivalla nopeudella haluamissaan osissa. 
  • Oppilaan digissä on laajennettu lukukohtainen sanasto. 
  • Jokaiseen oppikirjan lukuun kuuluu opiskelua tukeva video, jossa käydään läpi jokin opiskeltavan aiheen kannalta tärkeä käsite, asia, tapahtuma tai ilmiö.   
  • Syventävä teksti tarjoaa lisää haastetta oppilaalle: se kertoo tarkemmin jostakin luvun aiheesta tai tuo siihen kokonaan uuden näkökulman. Syventävien tekstin kieli on hieman haastavampaa kuin opetustekstissä.   

Opettaja saa digiopetusaineistossa käyttöönsä kaikki oppilaan digisisällöt. Sen lisäksi aineisto sisältää oppikirjan aukeamat, lisäsisältöä erilaisten ryhmien opettamiseen ja monikäyttöiset ennakoivat kysymykset joka lukuun.  

Ytimessä – kielellistä tukea tarvitseville  

Ytimessä-kirjan opetustekstit ovat kieleltään helpotettuja ja pituudeltaan lyhyempiä.   

Ytimessä-kirjan avulla oppilas pystyy opiskelemaan historian oleellisimmat tiedot ja taidot. Samalla hän saa harjoitusta siitä, millaista historian opiskelu on, ja oppii esimerkiksi vastaamaan historian tehtäviin.   

Kun oppilaan taidot kehittyvät, hän voi siirtyä ensin käyttämään oppikirjaa ja Ytimessä-kirjaa rinnakkain, ja lopulta ehkä vain oppikirjaa. Rinnakkainen käyttö on myös helppoa, koska kirjojen luvut vastaavat toisiaan.