Vinkit

Näin aloitat lukuvuoden sujuvasti Otavan materiaaleilla

Jotta uusi lukuvuosi alkaa mahdollisimman sujuvasti, koostimme avuksesi ajankohtaiset ohjeet ja vinkit Novan käyttöönottoon, lisenssien hallinnointiin ja painetun kirjan digisisältöihin.

Nova on nyt käytössäsi!

Nova on uusi digitaalinen palvelumme, joka on korvannut Opepalvelun 13.5.2025. Nova yhdistää inspiroivan sisällön, luotettavat opetusmenetelmät ja edistyksellisen teknologian yhdeksi kokonaisuudeksi. Opepalvelusta tutut toiminnallisuudet ja käyttäjätunnuksesi säilyvät, mutta palvelun käyttö on nyt entistä sujuvampaa.

Tarkista, ovatko tietosi Novassa ajan tasalla

Tarkistathan, että tiedot Novan Omat tiedot -osiossa pitävät paikkansa. Saat omien tietojesi mukaan Novassa käyttöösi sekä koulun ostamat materiaalit että maksuttomat käyttäjäedut. Voit muokata profiilisi tietoja Omat tiedot -painikkeesta (nimikirjaimesi sivun oikeassa yläkulmassa).

Uusi opettaja, näin pääset Novan käyttäjäksi

Jos sinulla ei ole tunnusta palveluun tai olet liittymässä uuteen kouluun, ole yhteydessä koulusi hallintohenkilöön, joka toimii koulun ylläpitäjänä Novassa (esim. koulusihteeri). Hän kutsuu sinut Novassa palvelun käyttäjäksi ja liittää sinut koulun opettajaksi.

Jos koululla on käytössä MPASSid-tunnistautuminen, rekisteröityminen ja uuteen kouluun liittyminen tapahtuvat MPASSID-tunnistautumisella.

Ryhmien automaattinen arkistointi Novassa

Jotta pääset aloittamaan lukuvuoden mahdollisimman sujuvasti, arkistoimme kaikki aktiiviset ryhmät Novassa 31.7.2025. Arkistoinnin myötä ryhmänäkymä on selkeämpi, eivätkä oppijat, joilla ei ole käyttöoikeutta lisensseihin, pääse aktivoimaan niitä uudestaan.

Jos luot kesän aikana uusia ryhmiä tai haluat jatkaa edellisen lukuvuoden ryhmän käyttöä syksyllä, voit palauttaa arkistoidun ryhmän aktiiviseksi milloin tahansa.

Ohjeet oppilas- ja opiskelijalisenssien hallinnointiin

Lisenssien hallinnointi on muuttunut Novan uuden ryhmänäkymän myötä sujuvammaksi: ryhmien kautta on mahdollista jakaa lisenssejä kohdennetusti suoraan oppijoille, eikä tuotekoodeja enää tarvita.

Näin tarkistat koulun tiedoista tilatut lisenssit

Voit tarkistaa koulun oppilas- ja opiskelijalisenssien hankinnat ja käyttöönotot Novassa Koulu-sivun Lisenssit-osiosta. Lisenssitiedoista näet ostettujen, lunastettujen ja jaettavissa olevien lisenssien määrät.

Oppilas- ja opiskelijalisenssien palautus Novassa

Oppilaitoksilla on mahdollisuus palauttaa Novassa oppilaan tai opiskelijan käyttöönottama lisenssi 30 vrk:n sisällä käyttöönotosta. Tällöin lisenssi palautuu takaisin oppilaitoksen käytettäväksi.

Lukion LOPS21-lisenssien jatkaminen

Opiskelijalla on mahdollisuus jatkaa Novassa umpeutuneen LOPS21-digilisenssin voimassaoloa veloituksetta kolmella kuukaudella. Kunkin tuotteen lisenssin voimassaoloa voi jatkaa vain kerran koko lukioaikana ja jatkaminen tulee tehdä 30 vrk:n sisällä lisenssin umpeutumisesta.

Otso-sisällöt siirtyvät Novaan

Otsossa olevat sisällöt siirtyvät Nova-palveluun 1.8.2025 alkaen kaikissa alakoulun, yläkoulun ja lukion sarjoissa. Siirtymän myötä Otso-sovellus lakkaa toimimasta. Painettua kirjaa tukevat digitaaliset sisällöt otetaan käyttöön Novassa painetun kirjan ISBN-tunnuksen avulla.

Olemme apunasi

Asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa lukuvuoden aloittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Lukuvuoden alkaessa palvelu saattaa kuitenkin ruuhkautua ajoittain. Voit helposti tarkistaa, löytyisikö vastaus kysymykseesi Ohjeet-sivultamme: otava.fi/ohjeet

Joskus apu digiongelmaan on yksinkertainen: kokeile selaimen vaihtoa tai välimuistin tyhjentämistä – ne ovat usein nopeita ratkaisuja. Digitaaliset palvelut ja tuotteet kehittyvät jatkuvasti ja herättävät myös uusia kysymyksiä. Asiakaspalvelustamme saat opastusta ja käytännön neuvontaa. Me olemme tukena ongelmatilanteissa, jotta sinä voit rauhassa keskittyä opettamiseen.

Otava Oppimisen asiakaspalvelu toivottaa iloista lukuvuotta!

Asiakaspalvelu palvelee arkisin klo 8–16
Puh. 09 156 6800
asiakaspalvelu@otava.fi