Nuorten arki on kiihkeää. Tietoa, ärsykkeitä ja viihdettä tulvii joka suunnasta. Syvällinen keskittyminen ja pitkien tekstien lukeminen vaativat kovaa tahdonvoimaa. Upouusi Valtti tarjoaa oppilaalle työvälineet lukemiseen ja vie lukutaidon opetuksen uudelle tasolle. Nyt opetellaan lukemaan kunnolla ja perusteellisesti!
Tässä artikkelissa pääset tutustumaan Valttiin, joka on Otavan uutuus yläkoulun suomen kieleen ja kirjallisuuteen.
1. Valtti opettaa lukutekniikoita.
Valtti 7 -oppikirja alkaa siitä, että oppilaalle kirkastetaan, mitä lukutaito ylipäätään on. Lukutaito ei ole vain sitä, että osaa mekaanisesti lukea. Yläkoulussa keskiössä on nimenomaan ymmärtävä ja kriittinen lukutaito. Kolmen vuoden harjoittelu alkaa tästä!
Valtti tarjoaa seitsemännen luokan alussa oppilaalle työkalut, joilla lukeminen muuttuu mielekkäämmäksi. Oppilas oppii, miten lukeminen kannattaa jakaa vaiheisiin, miten löytää tekstistä tärkeät tiedot ja miten voi ratkaista tekstin hankalat kohdat. Valtti opettaa sellaista, mitä ei ole koskaan mikään oppimateriaali opettanut: miten lukemiseen pystyy keskittymään, ja mitä tarkoittaa se, että aivot pitää olla päällä lukemisen aikana?
Koska oppilaalla ei välttämättä ole lukukilometrejä valtavasti takanaan, Valtti lähtee kirjallisuuden lukemisessakin liikkeelle perusasioista: miten löytää luettavaksi itselleen sopivan romaanin, ja miten ylipäätään saa luettua kokonaisen kirjan? Kun perustaidot ovat hallussa, lukeminen sujuvoituu ja lukemisesta voi alkaa myös nauttia.
Lukutaito ei ole mystiikkaa, vaan se on taito, jonka ihan jokainen voi oppia systemaattisesti harjoittelemalla. Lukeminen ei ole velvollisuus vaan portti aivan uudenlaiseen maailmaan.
2. Valtti vahvistaa lukurutiinia – ja keskusteluttaa.
Valtin lukutaidon harjoittelun ydin on Lukutreenit. Ne ovat lukutehtäviä, joissa oppilas lukee kokonaisen tekstin ja tekee kattavan tehtäväsarjan. Lukutreenit vahvistavat oppilaan lukurutiinia ja tuovat rauhaa oppitunneille. Voidaan keskittyä koko oppitunti yhteen tekstiin – ei ole kiire minnekään.
Lukutreenien novellit on kirjoitettu Valttia varten. Seitsemäsluokkalaiselle sopivia fiktiivisiä maailmoja ovat rakentaneet muun muassa Tuomas Kyrö, Mikko With, Siri Kolu, JP Koskinen, Annukka Salama ja Harri Hertell. Jatkossa lukuvuoden voi aloittaa vaikkapa Mikko Within novellilla Hyppy, jossa Eetu hyppää kesäpäivän huumassa sillalta veteen ja saa poliisit peräänsä. Vauhdikas ja lämminhenkinen kertomus sopii hyvin elokuun suomen kielen tunneille, jolloin kesäloman huolettomuus on vielä tukevasti mielessä.
Lukutreenien novellit, artikkelit ja tietotekstit ovat puhuttelevia ja nuorten arkeen liittyviä, jotta tekstit herättävät keskustelua. Oppilas pääsee puhumaan muun muassa sopivista kotiintuloajoista ja salakuvaamisesta sekä pohtimaan, mitä ei elämässään haluaisi missään nimessä menettää. Kun oppilas saa luoda tekstiin omakohtaisen suhteen, tekstin ymmärtää ja muistaa paremmin.
3. Valtti tarjoaa välineet heterogeenisen ryhmän tukemiseen.
Valtti tarjoaa ensimmäisenä yläkoulun sarjana kattavan S2-tuoteperheen. Valttiin kuuluu S1-materiaalien lisäksi S2-oppikirja, S2-tehtäväkirja, S2-digikirja ja S2-digitehtävät. Myös digiopetusaineisto antaa opettajalle välineet S2-opetukseen.
Valtti on suunniteltu erityisesti ryhmiin, joissa on sekä S1- että S2-oppilaita. Kun ryhmässä on kahta oppimäärää opiskelevia, kielitaidon tasokirjo venyy usein laajaksi ja opettajan aika ei riitä jokaisen auttamiseen. Siksi Valtin S1- ja S2-oppikirjat etenevät samantahtisesti. S2-oppikirjan kielellinen tuki saa S2-oppijan pysymään mukana opetuksessa. Opetustekstien kieltä on helpotettu, ja oppilaalla on käytössään sanastot. Orientoivat tehtävät valmistavat opetustekstien tai aineistojen lukemiseen. Mallit auttavat alkuun tehtävissä. S2-oppikirjan takana on laaja S2-jakso, jossa on S2-oppijan kannalta tärkeää suullisen ja kirjoitetun kielen oppimisen teoriaa ja tehtäviä. Valtin S2-tehtäväkirja keskittyy erityisesti vahvistamaan oppilaan sana- ja fraasivarastoa sekä kielen rakenteen tajua.
4. Valtti laittaa virkerakenteet kuntoon ja opettaa kirjoittamista mallien avulla.
Oppilaiden suurin ongelma kirjoittamisessa ei ole se, pitääkö berliininmunkki kirjoittaa isolla vai pienellä alkukirjaimella. Oppilaiden tekstien suurimmat pulmat ovat solmuun menevät virkkeet: pahimmillaan virkkeet eivät oikein ala eivätkä lopu, ja niissä on monenmoista yhteensopimatonta ainesta ja sivupolkua. Entistä useammalle oppilaalle myös kirjoitettu yleiskieli on kuin vieras kieli.
Jotta virkerakenteet suoristuvat ja pisteet asettuvat oikeille paikoilleen, tarvitaan paljon lause- ja virkeharjoitusta. Tätä tarjoaa Valtti 7, ja virkkeiden suoristaminen jatkuu kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla.
Kirjoittamisen tueksi Valtti tarjoaa malleja. Oppilas tutustuu malliteksteihin ja pääsee oivaltamaan, millaista tekstiä häneltä odotetaan. Kirjoittamisjaksossa on myös monen tehtävän yhteydessä lyhyt malli, joka auttaa kirjoittamisessa alkuun.
5. Valtti vapauttaa opettajan ajan tärkeimpään eli opettamiseen ja tukemiseen.
Valtti on suunniteltu niin, että opettaja ehtii ajoissa töistä kotiin mutta oppilas saa kaiken tarvittavan tuen. Opettajan arjen luottokumppani on Valtin runsas digiopetusaineisto, joka tarjoaa jokaiseen oppikirjan lukuun kattavan paketin heijastettavaa materiaalia: oppitunnin aloitustehtävän, harjoittelutehtäviä ja oppitunnin lopetustehtävän. Lisäksi tarjolla on kielellistä tukea, kokeita sekä arviointirubriikkeja, joiden avulla tekstien ja muiden tuotosten arviointi on nopeaa.
Luokkaan on välillä virkistävää saada muitakin ääniä kuin oman opettajan ääni. Näitä ääniä luokkaan tuo Valtin opetus- ja haastatteluvideot. Videoilla nuoret esiintyjät opettavat muun muassa, miten tekstistä löytää tärkeät tiedot tai miten romaani luetaan. Selviääpä sekin, miten teatteriesitys oikein syntyy.