Artikkelit

Kokeilussa Open sisältöapuri – tekoäly opettajan tukena

Lukion opettaja; miltä kuulostaisi, jos sinulla olisi oma digitaalinen apuri, joka etsii tarvittavat sisällöt hetkessä, laatii opetukseesi sopivia lisätehtäviä ja jopa keventää tuntisuunnittelun taakkaa?

Otavan uusi Open sisältöapuri BETA on kehitetty juuri tätä varten. Tänä syksynä Open sisältöapuri BETA on koekäytössä Matematiikan MAY1-moduulissa 1. jaksosta alkaen ja Lukion Forum Taloustieto -moduulissa 2. jaksosta alkaen.

Artikkelit

Näin aloitat lukuvuoden 2025–2026 lukion Särmällä

Tässä artikkelissa annamme 12 vinkkiä, miten aloitat lukuvuoden sujuvasti lukion Särmällä.

Vinkit

Näin aloitat lukuvuoden sujuvasti Otavan materiaaleilla

Jotta uusi lukuvuosi alkaa mahdollisimman sujuvasti, koostimme avuksesi ajankohtaiset ohjeet ja vinkit Novan käyttöönottoon, lisenssien hallinnointiin ja painetun kirjan digisisältöihin.

Artikkelit

Opettajan vinkit tehtävien osoittamiseen käyttöön oppitunneilla

Tehtävien osoittamisen toiminnallisuuden avulla opettaja voi antaa tehtäviä oppijalle kotitehtäväksi tai tuntitehtävänä. Tehtäviä voi antaa ryhmälle tai yksittäiselle oppijalle. Saimme tehtävien osoittamisen käyttöön vinkkejä eräältä lukion englannin opettajalta, joka kertoo käyttävänsä tehtävien osoittamista lähes joka oppitunti.

Artikkelit

Vaikuttavan opettajan vierellä: Kohti kestävämpää arkea 

Opettajien tekemällä työllä on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus. Opetustyö on paljon enemmän kuin oppituntien pitämistä: se on vuorovaikutusta, moninaisten oppimistarpeiden tukemista ja osaamisen arviointia. Yhteiskunnalliset muutokset, teknologian kehittyminen ja koulutuspoliittiset päätökset ovat tehneet opettajan työnkuvasta vaativamman kuin koskaan ennen. 

Artikkelit

Otavan eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön

Me Otavassa sitoudumme käyttämään tekoälyä vastuullisesti tekijäoikeuksia ja oppikirjailijoidemme työtä kunnioittaen. Nämä eettiset periaatteet ohjaavat tekoälyn käyttöämme.

Artikkelit

Työyhteisö ja johtaminen – avaimet opettajien jaksamiseen

Opettajan työ ei ole yksinäistä puurtamista – tai sen ei ainakaan pitäisi olla. Työyhteisö ja johtaminen vaikuttavat ratkaisevasti opettajan kokemukseen työnsä mielekkyydestä ja jaksamisesta.  

Artikkelit

Oppimateriaalit opettajan arjen tukena 

Mitä tapahtuu, kun resurssit ovat niukat ja oppimateriaalien saatavuus vaihtelee? Miten oppimateriaalien laatu ja monipuolisuus vaikuttavat koulun arkeen? Näihin kysymyksiin pureutuu Otava Oppimisen Opettajan arki -tutkimus, joka tuo esille opettajien kokemuksia ja toiveita oppimateriaalien suhteen.

Artikkelit

Opettajan arki 2020-luvulla – merkityksellistä mutta kuormittavaa 

Suomalaiset opettajat kokevat työnsä tärkeäksi ja palkitsevaksi. Opettajat pitävät työtään merkityksellisenä, sillä he ovat mukana rakentamassa oppilaidensa – ja samalla Suomen - tulevaisuutta.  

Artikkelit

Hyvien valintojen viikkoa vietetään 29.4.–5.5.2024!

Tällä viikolla vietetään Suomalaisen työn liiton luotsaamaa Hyvien valintojen viikkoa. Suomalaisena perheyhtiönä olemme edistäneet ympäröivän yhteisön hyvinvointia jo yli 130 vuoden ajan ja jatkamme työtämme jatkuvasti kehittyen.

Artikkelit

Särmän kielenhuollon digitehtävät motivoivat lukiolaisia kielenhuoltotreeniin

Särmä Kielenhuollon uudistaneet oppikirjailijat Eeva Nieminen ja Tuure Puurunen kertovat, millaiset opetustavat ja tehtävät toimivat kielenhuollon opiskelussa. Kielenhuollon harjoitteluun opiskelijoita motivoi ylioppilaskokeen painoarvo ja se, että taitava kirjoittaja antaa itsestään uskottavan ja fiksun kuvan.

Vinkit

New Insights 8 (LOPS21) – Tukea suullisen kielitaidon arviointiin portfoliotyöskentelyn avulla

Lukion suullisen kielitaidon moduulin arviointi on uudistunut. Opetushallituksen valmiin suullisen kokeen rinnalle on opiskelijalle tuotu mahdollisuus osoittaa kielitaitonsa myös itse kerättyjen näyttöjen avulla.
Laadukkaat oppimateriaalit sujuvoittavat opettajan arkea myös arvioinnin saralla. Lukion A-englannin moduulin ENA8 Viesti ja vaikuta puhuen sisältävä New Insights 8 tarjoaa apuvälineet suullisen kielitaidon portfoliotyöskentelyä varten.