Artikkelit

Skylight-sarjan eriyttämisen ja arvioinnin ratkaisut

Alakoulun uusi englannin sarja tarjoaa monipuoliset ratkaisut tukevat oppilaiden yksilöllistä oppimista. Skylight-sarjan sisältöalueet ja tehtävät on jaettu kolmeen tasoon, jotka varmistavat, että jokainen oppilas oppii omalla tasollaan. Lisäksi arviointimateriaali ja itsearviointiosiot tekevät oppimisen seurannasta helppoa ja kattavaa.

Uutiset

Koetyökalu uudistuu!

Päivitetty 27.3.2025 Otavan koetyökalu uudistuu syyslukukauden 2025 aikana. Olemme saaneet palautetta nykyisen koetyökalun käytettävyydestä ja teknisistä ongelmista. Parannamme koetyökalun toimintavarmuutta ja teemme työkalusta entistä helppokäyttöisemmän. Uudistuksia suunnitellaan ja testataan yhdessä opettajien kanssa ja asiakaspalautetta kuunnellen. Näin uudistus hyödyttää sinua, opettaja Uudistuksen pääpaino on teknisessä luotettavuudessa. Sen lisäksi uudistetussa koetyökalussa tulostettavien kokeiden koostaminen sujuu vaivattomasti, ja […]

Artikkelit

Miten kartuttaa koululaisen kaveritaitoja?

Hyvät kaverit ja toimivat kaverisuhteet ovat tärkeä osa koululaisen hyvinvointia. Jotta kaverisuhteita kehittyisi ja ne jatkuisivat, tarvitaan kaveritaitoja. Kaveritaitoihin kuuluvat muun muassa kyky keskustella, ottaa toiset huomioon sekä pyytää ja antaa anteeksi.

Vinkit

Kolme vinkkiä Kalevalan päivään

Nykyään harva tarttuu alkuperäiseen Kalevalaan, mutta onneksi eepoksen sankaritarut ja kertomukset välittyvät uusille oppilaspolville vähintäänkin kouluopetuksen kautta. Kalevalaa voikin oppilaiden kanssa juhlistaa tutkimalla sitä rohkeasti.

Artikkelit

Kalevala kutsuu

Elias Lönnrotin suurtyö, Kalevala, on ansaitusti lunastanut paikkansa maailman kansalliseeposten joukossa. Nykyään harva tarttuu alkuperäiseen Kalevalaan, mutta onneksi eepoksen sankaritarut ja kertomukset välittyvät uusille oppilaspolville vähintäänkin kouluopetuksen kautta. Lue vinkit Kalevalan käsittelyyn oppitunnilla.

Vinkit

Vinkit ystävänpäivään

Ystävänpäivää vietetään 14.2. Kokosimme avuksesi eri oppitunneille sopivia tehtäviä, pelejä ja yhdessä tekemistä.

Uutiset

Otavan oppikirjailija Merja Kalm on palkittu vuoden 2025 Oppikirjailijapalkinnolla

Otavan oppikirjailija, Merja (Mea) Kalm, on palkittu vuoden 2025 Oppimateriaalipalkinnolla. Suomen tietokirjailijat ry:n myöntämät Oppikirjailijapalkinnot jaettiin opetusalan Educa-messuilla Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 24. tammikuuta 2025.

Artikkelit

Vaikuttavan opettajan vierellä: Kohti kestävämpää arkea 

Opettajien tekemällä työllä on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus. Opetustyö on paljon enemmän kuin oppituntien pitämistä: se on vuorovaikutusta, moninaisten oppimistarpeiden tukemista ja osaamisen arviointia. Yhteiskunnalliset muutokset, teknologian kehittyminen ja koulutuspoliittiset päätökset ovat tehneet opettajan työnkuvasta vaativamman kuin koskaan ennen. 

Uutiset

Otavalta ilmestyy kahdeskymmenes aapinen

Otava on mukana suomalaisten lasten lukutaidon kehittämisessä ja julkaisee uuden aapisen. Uusi aapinen on Otavan kahdeskymmenes. Otavan ensimmäinen aapinen ilmestyi vuonna 1902.

Artikkelit

Otavan eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön

Me Otavassa sitoudumme käyttämään tekoälyä vastuullisesti tekijäoikeuksia ja oppikirjailijoidemme työtä kunnioittaen. Nämä eettiset periaatteet ohjaavat tekoälyn käyttöämme.

Uutiset

Alakoululaisten Tähtipöllö-lukukilpailussa huikeat yli 35 miljoonaa luettua sivua

Toista kertaa järjestetyssä valtakunnallisessa kilpailussa luettiin syksyn ja talven aikana lähes kaksi kertaa niin paljon sivuja kuin kisan ensimmäisenä vuonna. Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Otava Oppimisen Tähtipöllö-kilpailu on kouluista saadun palautteen mukaan innostanut myös heikompia lukijoita tarttumaan kirjaan.

Artikkelit

Lukevan aikuisen malli edistää lapsen lukutaitoa

Lukutaito on kuin mikä tahansa taito, jota voi harjoitella. Uuden taidon oppimiseksi pitää tehdä loputtomasti toistoja. On kuitenkin vaikea harjoitella jotakin, mistä ei ole kiinnostunut. Niinpä reitti lukutaitoon alkaa usein löytyä, kun vastaan tulee luettavaa itseä kiinnostavasta aiheesta.