Artikkelit

Vaikuttavan opettajan vierellä: Työrauhan ylläpitäminen on yhteinen haaste

Työrauhan ylläpitäminen on yksi koulutyön keskeisistä haasteista ja samalla merkittävä tekijä oppimisen laadun kannalta. Opettajat kohtaavat kuitenkin päivittäin tilanteita, joissa luokkahuoneen työrauha häiriintyy. Myös tutkimukset osoittavat, että keskeytysten määrä on kasvanut viime vuosina. Työrauhaa tai sen puutetta käsitellään usein opettajan työnhallinnan kysymyksenä, vaikka se kytkeytyy laajempaan yhteiskunnalliseen muutokseen. Hyvin suunniteltu oppimateriaali voi osaltaan edistää työrauhaa luokkahuoneessa ja auttaa opettajia keskittymään ydintehtäväänsä.

Työrauhan merkitys oppimiselle ja opettajan työhyvinvoinnille

Oppiminen on tavoitteellista ja keskittymistä vaativaa toimintaa, joka vaatii johdonmukaista, rauhallista ympäristöä. Oppijan kannalta työrauha tarkoittaa mahdollisuutta syventyä opetettavaan aiheeseen ilman jatkuvia häiriötekijöitä. Opettajalle työrauha antaa mahdollisuuden toteuttaa opetusta suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti. Opetuksen keskeytykset, luokkahuoneen hälinä ja odottamattomat tilanteet vaikuttavat negatiivisesti opettajan kykyyn ylläpitää pedagogisesti laadukasta opetusta.

Työrauha vaikuttaa myös opettajan työhyvinvointiin. Jatkuvat keskeytykset ja häiriöt voivat uuvuttaa ja johtaa lisääntyneeseen stressiin ja heikentyneeseen työnhallinnan tunteeseen. Opettajan työnkuvan ja oppimisympäristön muutokset sekä lisääntyneet vaatimukset ovat tehneet työrauhan ylläpitämisestä entistä haasteellisempaa.

Keskeytysten määrä ja vaikutukset oppimisprosessiin

Kasvatustieteen tohtori Suvi Lehtomäki on tutkinut opettajan työn keskeytyksiä ja työrauhan häiriöitä. Hänen tutkimuksensa mukaan opettajan työ keskeytyy keskimäärin joka toinen minuutti. Keskeytyksiä voi Lehtomäen tutkimuksen perusteella aiheuttaa esimerkiksi oppilaiden jutustelu, puhuminen ilman puheenvuoroa tai viittaamatta vastaaminen. Lisäksi Lehtomäki havaitsi, että keskeytyksiä aiheuttaa oppilaiden levottomuus ja tottelemattomuus. Vaikka keskeytyksen aiheuttamat tilanteet ovat vakavuudeltaan lieviä, tarkoittaa niistä jokainen sitä, että opettaja joutuu reagoimaan erilaisiin muuttuviin tilanteisiin jatkuvasti.

Keskeytykset haittaavat sekä opettajaa että oppijoita. Opettaja joutuu toistuvasti suuntaamaan huomionsa pois opetuksesta ja ohjaamaan luokkatilannetta, mikä lyhentää varsinaista opetukseen käytettävää aikaa. Oppijoiden näkökulmasta keskeytykset voivat heikentää syvällistä oppimista ja vaikeuttaa keskittymisen palauttamista tehtävään.

”Tutkimustuloksia yhdistäen voidaan todeta, että työrauha on merkittävä tekijä koko kouluyhteisön hyvinvoinnin ja opettajantyön mielekkyyden näkökulmasta. Vaikka koulujen työrauhatilanne näyttäytyi (…) suhteellisen positiivisena, on jatkuvilla lievillä keskeytyksillä opettajan työtä kuormittava vaikutus.” Suvi Lehtomäki, Näkökulmia muuttuvaan työrauhaan

Luokanhallintakeinoihin vaikuttaa vahvasti käytössä olevat resurssit, opettajan kokemus ja se, kuinka hyvin opettaja tuntee oppilaansa. Aiheesta puhuu myös rehtori Aleksis Stenholm Vaikuttavan opettajan vierellä -podcastissa:

– ­Kun muistelee niitä omia ensimmäisiä opettajavuosia, niin aika pitkälti se kaikki oppituntien ulkopuolinen työmäärä menee siihen, että suunnittelee tehtäviä ja haalii vähän materiaalia ja miettii, että miten tässä saadaan nämä tavoitteet varmasti käsiteltyä, Stenholm sanoo. – Ja kun se kaikki energia on mennyt siihen, niin sitten voi olla haastava (…)  ottaa huomioon työrauhan häiriötä.

 Hyvin tehty oppimateriaali luo rakenteita ja auttaa keskittymään

Vielä muutama vuosikymmen sitten oppimateriaali tarkoitti ennen kaikkea painettuja kirjoja, joissa eteneminen tapahtui lähes poikkeuksetta yhteisessä oppimistilanteessa ja samaan tahtiin. Kuten koko yhteiskuntamme, myös tämän päivän luokkahuone on monimuotoisempi, minkä vuoksi nykyoppimateriaalien täytyy mahdollistaa aiempaa yksilöllisempi eteneminen ja aiempaa monipuolisemmat opetus- ja oppimistilanteet. Samalla oppimateriaalin täytyy joustaa opettajan ja oppijoiden tarpeiden mukaan ja vastata erilaisiin paikallisiin erityispainotuksiin.

Otava Oppimisen tekemässä Opettajan arki -tutkimuksessa selviää, että selkeä ja hyvin suunniteltu oppimateriaali luo opetukseen systemaattisuutta ja toistuvia rutiineja. Oppimateriaalin suunnittelussa keskeisenä tavoitteena onkin varmistaa, että kaikki oppijat pystyvät omaksumaan keskeiset sisällöt ja oppivat soveltamaan tietoa seuraavassa vaiheessa. Tämän vuoksi oppimateriaalin tekijät käyttävät paljon aikaa siihen, että tehtävien ja tekstien rakenteet ovat kaikille saavutettavia, tehtävänannot selkeitä ja helposti seurattavia. Kaikilla tulee olla oikeus oppia.

Hyvä oppimateriaali auttaa myös oppilasta ymmärtämään, mitä häneltä odotetaan. Ennakoitavuus tukee sekä pitkäjänteistä työskentelyä että vuorovaikutusta muiden oppijoiden kanssa ilman turhautumista tai välitöntä opettajan ohjausta. Oppimateriaalia suunniteltaessa työryhmien yksi tärkeimmistä tavoitteista onkin rakentaa kokonaisuus, joka auttaa pitämään oppilaat kiinnostuneina ja keskittyneinä, jotta he jaksavat työskennellä pitkäjänteisesti kohti tavoitteitaan. Otavan tutkimuksessa haastattelemat opettajat kertovat, että oppimateriaalilla on keskeinen rooli oppimisympäristön hallinnassa – ei pelkästään tiedon välittäjänä, vaan myös työrauhaa tukevana rakenteena.

Vaikuttavan opettajan vierellä

Yksi opettajan tärkeimmistä tehtävistä on mahdollistaa oppiminen. Tämä korostaa entisestään työrauhan merkitystä, sillä ilman työrauhaa opettajan on vaikea toteuttaa pedagogista tehtäväänsä ja tukea oppijoita heille tarpeellisella tavalla.

Työrauhakysymykset eivät kuitenkaan ratkea pelkästään opettajan toimintaa tarkastelemalla. Opetustyöhön käytettävät resurssit ja toiminnan rakenteet ratkaisevat viime kädessä, miten opetustyön voi organisoida niin, että se turvaa kaikkien työrauhan. Myös kodeilla on merkittävä rooli siinä, millaiset edellytykset lapsilla on keskittyä ja oppia, kun he astuvat luokkahuoneeseen. Hyvin levännyt, liikkunut ja syönyt lapsi tai nuori jaksaa keskittyä paremmin. Huoltajien ja koulun välinen yhteistyö onkin avainasemassa, jotta oppilaiden käyttäytymiseen ja keskittymiseen liittyvät haasteet voidaan tunnistaa ja niihin voidaan puuttua ajoissa.


Lähteet:

Vaikuttavan opettajan vierellä -podcast: Työrauha luokkahuoneessa

Lehtomäki Suvi, 2024: Näkökulmia muuttuvaan työrauhaan: Monimenetelmällinen tarkastelu peruskoulukontekstissa