Olen nähnyt kahdenkymmenen vuoden aikana kuinka paljon oppimateriaali on konkreettisesti vähentynyt kouluissa.
Koulukirjojen puute, huono kunto tai vanhentuneet tiedot ovat esteenä monen lapsen koulutiellä. Ammattimaisesti tuotettu, ajantasainen oppimateriaali on kustannustehokas tapa tukea lasten oppimistuloksia ja opettajan työtä. Kunnat, jotka panostavat oppimateriaaleihin, sijoittavat sujuvaan koulutyöhön ja tasa-arvoisiin oppimismahdollisuuksiin.
Vastavalitut kunnanvaltuustot aloittelevat budjettityötään ja pöydällä on myös tärkeitä koulutukseen liittyviä päätöksiä. Elokuussa 2025 voimaan astuvan oppimisen tuen uudistuksen tavoitteena on tarjota oppilaille oikea-aikaista ja joustavaa tukea. Tuen uudistuksessa on tärkeä muistaa myös oppimateriaalien rooli tukimuotona.
Otava on valmistautunut uudistukseen hyvissä ajoin. Kokosimme yhteen, millaista oppimateriaalia olemme kehittäneet opettajien ja oppilaiden tueksi – jotta kaikki voivat saavuttaa tavoitteensa parhaalla mahdollisella tavalla.
Haluaisitko olla omassa kunnassasi edistämässä oppijoiden yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia ja vaikuttamassa siihen, millaiset oppimisvälineet opettajilla ja oppijoilla on? Tilaa uutiskirjeemme, ja pidämme sinua ajantasalla siitä, mitä sinun tulee tietää kuntien oppimateriaalipanostuksista ja niiden vaikutuksesta kunnassa työskentelevien opettajien, oppijoiden ja vanhempien arkeen.
Henkilötietoja voidaan hyödyntää Otava Oppimisen myynti- ja markkinointitarkoituksiin. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille. Lisätietoja henkilötietojen käytöstä.
Täydennä yhteystietosi.
Olen nähnyt kahdenkymmenen vuoden aikana kuinka paljon oppimateriaali on konkreettisesti vähentynyt kouluissa.
Suomen Kustannusyhdistys kokosi Valtiokonttorin ja Opetushallituksen julkisista lähteistä tiedot kuntien peruskoululaisten määrästä sekä kuntien tilinpäätöstietojen mukaisesta oppimateriaalimenoista vuodelta 2023. Näistä laskettiin oppilaskohtainen euromäärä.
Suomessa peruskoululainen saa vuodessa oppimateriaaleja keskimäärin 143 eurolla. Keskiarvoluku 143 euroa on painotettu kuntien koon mukaan.
Olemme tutkineet, millaista opettajan arki on – ja millaiseksi se on kehittymässä. Vuonna 2024 tehdyssä haastattelututkimuksessa pureuduimme koulun arkeen syvähaastattelemalla yli 50 opettajaa tai muuta koulun henkilökuntaa 11 eri paikkakunnalla. Haastattelujen pohjana käytimme kyselytutkimusta, johon saimme yhteensä lähes 3000 vastaajaa.
Juttuhetkissä opettajien kanssa piirtyi selkeä kuva arjesta, jossa iloa tuovat kohtaamiset oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa. Opettajien arjen haasteet ovat kuitenkin monimuotoistuneet. Vain ymmärtämällä paremmin luokkahuoneen arkea, voidaan tehdä parempia päätöksiä.
1. Toimintaympäristön muutokset ovat tuoneet opettajille enemmän vastuuta, mutta vähemmän arvostusta ja resursseja
2. Suurin huoli opettajilla on lasten ja nuorten hyvinvoinnista
3. Opettajien aikaa menee aiempaa enemmän perusasioihin ja taitojen opettamiseen sekä kasvattamiseen
Kuuntele ajankohtainen podcast
📚 Miksi oppimateriaali on koulutuksen kivijalka, mutta sen saatavuus ei ole Suomessa itsestäänselvyys?
Vaikuttavan opettajan vierellä podi pureutuu oppimateriaalien merkitykseen ja saatavuuteen. Ruotsissa oppimateriaali on kirjattu lakiin – Suomessa ei. Mitä tämä tarkoittaa koulutuksen tasa-arvon kannalta?
Kustannettu oppimateriaali säästää opettajan aikaa keskimäärin 13 tuntia viikossa tuntien suunnitteluun ja opettamiseen. Opettajien aikaa kuluu materiaalien laatimiseen, ja yhä useampi päätyy jopa kopioimaan aineistoja laittomasti.
Riittävä, ajantasainen ja toimiva oppimateriaali on kustannustehokas tapa varmistaa laadukas opetus ja sen jatkuminen myös opettajan vaihtuessa.
Jos kunnassa oppimateriaalihankinnat päättää joku, joka ymmärtää asiasta vain budjetin verran, laatu kärsii ja oppiminen heikkenee.