Alakoulun ympäristöopin uusi Aalto herättää uteliaisuuden! Uuden Aalto-sarjan avulla jokainen voi innostua ja kokea onnistumisen elämyksiä ympäristöopin tunneilla. Sarjan ytimessä on lukutaidon ja monilukutaidon kehittäminen.
Alakoulun ympäristöopin uusi Aalto herättää uteliaisuuden! Uuden Aalto-sarjan avulla jokainen voi innostua ja kokea onnistumisen elämyksiä ympäristöopin tunneilla. Sarjan ytimessä on lukutaidon ja monilukutaidon kehittäminen.
Selaile näytesivuja!
Aalto oppikirjojen avulla kaikki oppilaat innostuvat ja kokevat onnistumisen elämyksiä ympäristöopin tunneilla.
Oppilas voi harjoitella tietotekstin lukemista omalle ikätasolle sopivalla tavalla sekä opiskella monilukutaitoa askel askeleelta. Kirjan selkeä ja rauhallinen ilme tukee oppilaan oppimista.
Täysin uudenlainen!
Aalto-sarjassa on täysin uudenlainen digiopetusaineisto. Selkeästä kokonaisuudesta löydät kaikki oppitunnin materiaalit yhdestä paikasta. Helppokäyttöinen digiopetusaineisto ilahduttaa ja toimii opetustyösi tukena.
Voit tutustua rauhassa digimateriaaliemme sisältöihin ennen ostopäätöstä Opepalvelun kautta. Kirjaudu sisään ja aloita 30 päivän maksuton kokeilu Aalto 3 digiopetusaineiston parissa. Voit nyt myös kokeilla Aalto 1 ja Aalto 4 digiopetusaineistojen demoja Opepalvelun tunnuksillasi.
Tiedote
Otavan koetyökalu uudistuu syyslukukauden 2025 aikana. Olemme saaneet palautetta nykyisen koetyökalun käytettävyydestä ja teknisistä ongelmista.
Parannamme koetyökalun toimintavarmuutta ja teemme työkalusta entistä helppokäyttöisemmän. Uudistuksia suunnitellaan ja testataan yhdessä opettajien kanssa ja asiakaspalautetta kuunnellen.
Aalto-sarjan selkeä ulkoasu ja toistuva rakenne tukevat oppimista. Oppikirjoissa on mm. oppilaan kokemusmaailmaan liittyvät ingressit, selkeä tietoteksti sekä helpoista haastavampiin etenevät tehtävät. Jokaisessa jaksossa on lisäksi useita monilukutaitoa kehittäviä tilastokuvia ja niihin liittyviä tehtäviä.
Tukea tarvitsevia oppilaita varten oppikirjan luvuista on saatavilla helpotetut tekstit. Erityisesti S2-oppilaita varten on lisäksi digiopetusaineistossa sanastotehtäviä lukujen keskeisistä käsitteistä.
Suomen kieltä harjoittelevalle oon tarjolla Aalto 3 Treeni S2 -vihko, jonka pääpaino on ympäristöopin sanaston opiskelussa.
Enemmän haastetta kaipaaville oppilaille sarjan hahmon esittämät kysymykset tarjoavat houkuttelevia kurkistuksia mitä erilaisimpiin luontoon, ympäristöön ja terveyteen liittyviin teemoihin. Tarjolla on myös esimerkiksi mielenkiintoisia pidempiä tietotekstejä, joihin on valmiita tehtäviä. Vaativammat tehtävät edellyttävät oppilailta tiedon soveltamista ja etsimistä. Opettajan liitteistä on myös runsaasti lisämateriaalia mm. lajintunnistukseen.
Arvioinnin tukena Aalto-sarjassa on jaksojen sisältöjen kertaamista varten erikseen Palauta mieleen -aukeamat sekä paljon tehtäviä ja harjoituksia, kuten Kahoot-visoja ja kertauspelejä. Lajintunnistusta harjoitellaan oikeiden valokuvien avulla.
Aalto-sarja tarjoaa arvioinnin tueksi monenlaisia välineitä. Kokeet ovat muokattavia ja jokaisesta tehtävästä on valittavana eri tasoja. Materiaali sisältää lisäksi suullisen kokeen joka jaksoon sekä lajintunnistuskokeita. Arviointimatriisien avulla esimerkiksi projektitöiden arviointi on helppo toteuttaa. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin tueksi on tarjolla erilaisia liitteitä.
Tulosta oppilaillesi ihanat Aalto-kirjanmerkit, joissa on vinkit tietotekstin lukemiseen. Oppikirjan välissä vinkit kulkevat näppärästi mukana!
Kokeile oppitunnilla!
Aalto-sarjan suloinen hahmo hurmaa myös käsitöissä! Pehmoinen virkattu koalakarhu innostaa tarttumaan lankakerään.
Mirva on Espoossa työskentelevä erityisluokanopettaja ja valmistavan opetuksen opettaja. Hänellä on laaja kokemus ja näkemys siitä, miten eritasoisia ja erikielisiä oppijoita eriytetään ja tuetaan. Aineenhallintaa ympäristöoppiin tuovat biologian, kemian sekä ympäristö- ja luonnontiedon perusopinnot. Parasta ympäristöopissa on ihmettely ja oivaltava oppiminen!
Sanna on oululainen luokanopettaja, jolla on pitkä kokemus esi- ja alkuopetuksesta sekä yhteisopettajuudesta. Myös maantiedon aineenopettajan pätevyys tuo hänen näkemyksiään oppikirjatyöhön. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen ja kouluttaminen ovat lähellä Sannan sydäntä. Oppikirjailijana hänelle on tärkeää innostaa lapsia tutkimaan lapsen arjessa olevia ja kiinnostavia asioita. Yhdessä tutkiminen ja oppiminen on hauskaa!
Riina on Helsingissä työskentelevä luokanopettaja. Hänellä on parinkymmenen vuoden kokemus luokkien 3-6 opettamisesta. Riinalla on myös biologian aineenopettajan ja ympäristökasvattajan koulutus, jotka näkyvät hänen arjen työssään. Hän painottaa opetuksessaan ulkona oppimista. Parasta on lähteä ulos luontoon havainnoimaan, tutkimaan ja oivaltamaan!
Terhi on työskennellyt yli 20 vuotta luokanopettajana Hollolassa. Hänellä on paljon kokemusta joustavasta alkuopetuksesta, esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä sekä yhteisopettajuudesta. Opetuksessaan hän hyödyntää paljon toiminnallisuutta, ulkona oppimista. Oppikirjailijana Terhi haluaa vahvistaa lasten lukutaitoa ja herättää innostusta lukemiseen. Yhdessä tekemällä ja kokeilemalla uteliaisuus syttyy aivan itsestään!
Henrikillä on yli kymmenen vuoden kokemus luokanopettajan ja aineenopettajan työstä. Opettamisen lisäksi Henrikki on kouluttanut digipedagogiikkaa opettajille ja oppilaille eri puolella Suomea. Hän on myös työskennellyt kotikaupungissaan Kuopiossa kaupungin digimentorina.
Jani on fysiikan, kemian ja matematiikan opettaja. Hän on opettajana isossa Leppävaaran yhtenäiskoulussa Espoossa. Jani haluaa lisätä toiminnallista oppimista luonnontieteissä. Innostus luonnon havainnointiin ja kokeilemiseen on hänen mielestään tärkeintä luonnontieteissä.
Mea on erityisluokanopettaja Espoosta. Mean erityisosaamista on kielen ja lukemaan oppimisen tukeminen. Mean kiinnostus luonnontieteisiin näkyy mm. siinä, että hän kävi opettajien Space Academy koulutuksessa NASA:n U.S. Space & Rocket Centerissä. Mea pyrkii työssään erilaisten oppijoiden ja kulttuurisen moninaisuuden huomioimiseen.
Hanna on erityisopettaja, luokanopettaja ja biologian, maantiedon ja elämänkatsomustiedon aineenopettaja. Hän kouluttautuu parhaillaan myös neuropsykiatriseksi valmentajaksi. Tällä hetkellä Hanna työskentelee laaja-alaisena erityisopettajana Haukiputaan koululla Oulussa. Oppikirjailijana hänelle on erityisen tärkeää oppilaiden lukutaidon ja opiskelutaitojen kehittäminen oppimateriaalien avulla.
Mirka on pitkän linjan luokanopettaja ja biologian aineenopettaja. Tällä hetkellä hän työskentelee Espoossa kieli- ja kulttuuriryhmien opettajana sekä arvioinnin ja oppimaan oppimisen kehittäjäopettajana. Mirka oli mukana Opetushallituksen työryhmässä tekemässä ympäristöopin kuudennen luokan arviointikriteerejä sekä niiden tukimateriaaleja. Ympäristöopin opetuksessa Mirka painottaa kokonaisuuksien hallintaa, kokeellisuutta ja ulkona oppimista.
Veera Aro sijoittui Otavan kuvituskilpailussa kymmenen parhaan joukkoon.