Titaani-sarjassa opiskeltavat asiat on esitetty selkeästi oppilaiden ikätasoon soveltuvalla tavalla. Tehtäväkokonaisuudet sopivat erilaisille oppijoille. Titaani mahdollistaa kiireettömän etenemisen opetuksessa.
Titaani-sarjassa opiskeltavat asiat on esitetty selkeästi oppilaiden ikätasoon soveltuvalla tavalla. Tehtäväkokonaisuudet sopivat erilaisille oppijoille. Titaani mahdollistaa kiireettömän etenemisen opetuksessa.
Oppilaan kirjaan on koottu koko yläkoulun fysiikan teoria. Oppikirja on saatavilla myös digikirjana.
Oppikirjan lisäksi Titaaniin kuuluvat vuosiluokkakohtaiset työkirjat, painettuna ja digikirjana. Tehtävät etenevät helpoimmasta vaikeampaan, joten ne soveltuvat sekä tukea tarvitseville että lisähaastetta kaipaaville. Mukana on myös oppilastöitä sekä digitaalisilla välineillä tehtäviä tutkimuksia ja simulaatioita. Mallivastaukset tehtäviin löytyvät opettajan digiopetusaineistosta.
Eriyttämisen tueksi sarjaan kuuluu Titaani E-kirjat, joissa on teoria ja tehtävät ovat yksissä kansissa. Kullekin vuosiluokalle on oma kirjansa. Titaani E-kirjat on kirjoitettu selkokielellä ja niillä on Selkokeskuksen myöntämä selkotunnus. Kirjat ovat yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaisia. Titaani E -kirjoihin on saatavilla vastaukset pdf.
Digikirjat vastaavat sisällöltään painettuja kirjoja. Lisäksi digikirjassa on runsaasti Titaani-sarjaa varten kuvattuja videoita ja oppikirjan tekstit voi myös kuunnella. Digikirja sisältää digitaalisesti toteutettuna samat tehtävät kuin painettu kirja. Kaikkien tehtävien vastaukset ovat digiopetusaineistossa, jossa on myös muokattavia koetehtäviä sekä mallikokeita.
Digitehtävät vastaavat painettujen tehtäväkirjojen tehtäviä. Digitehtäviin voi vastata kirjoittamalla tai lataamalla oman tiedoston. Oppilas saa välittömän palautteen ja voi seurata omaa edistymistään.
Digiopetusaineisto on tukena oppituntien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Se sisältää mm.
Titaani E-kirjoissa teoria ja tehtävät ovat yksissä kansissa. Kullekin vuosiluokalle on oma kirjansa.
Titaani E-kirjat on kirjoitettu selkokielellä ja niillä on Selkokeskuksen myöntämä selkotunnus. Tämä tarkoittaa sitä, että kieltä on yksinkertaistettu. Lisäksi myös taitto on selkomukautettu eli erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että kuvat ja tekstit on aseteltu sivuille siten, että oppiminen helpottuu. Kirja soveltuu niille, joille lukeminen tuottaa vaikeuksia ja myös niille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Titaani E-materiaalit ovat yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaisia.
Titaani E -kirjoihin on saatavilla vastaukset pdf.
Titaanin digimateriaaleista löytyy lisää keinoja eriyttämiseen.
Titaani-sarjan digiopetusaineistosta löytyy käyttäjille valmiita kokeita ja koetehtäväpankkeja, joista on mahdollista itse räätälöidä kokeita. Titaanin digiopetusaineistoja on täydennetty valmiilla kokeilla ja koetehtäväpankeilla, jotka soveltuvat erityisesti E-kirjan käyttäjälle. Näitä tehtäviä laadittaessa on varmistettu, että niihin vastaaminen on mahdollista, jos aiheen on opiskellut Titaanin E-kirjasta.
Titaani-sarjan digiopetusaineistossa on noin 40 uutta Kahoot!-visaa. Kahoot!-visat ovat käytettävissä suoraan digiopetusaineiston jokaisen luvun kohdalta. Ne rikastuttavat opetusta, aktivoivat oppilaita, tekevät luvussa opittujen asioiden kertaamisesta hauskaa ja tuovat pelillisyyttä oppitunneille
Vinkit ja ideat
Pieni kisa virkistää! Kokosimme 7.–9. luokkien fysiikan ja kemian aihepiireistä asioita kolmeen listaan: ensimmäisessä on 7. lk kemian ja fysiikan asioita, toisessa on 8. lk fysiikan käsitteitä ja kolmannessa 7.–9. lk kemiaa. Pisteytimme listojen aiheet.
Vinkki 1: Eniten pisteitä keränneelle joukkueelle kannattaa luvata pieni palkinto. Esimerkiksi muumitikkareiden on selvästi havaittu lisäävän yläkoululaisen juoksuvauhtia ja jopa luovuutta.
Vinkki 2: Tehtävän voi halutessaan teettää myös projektityönä esimerkiksi Office 365 -ympäristön Powerpointissa.
Kahdeksannella luokalla fysiikassa treenataan muun muassa kaavojen käyttöä nopeuksien laskemisessa. Oheisessa monisteessa on aiheeseen liittyviä lisätehtäviä. Tehtävien tekeminen kynällä vihkoon on tässä kohtaa hyvin toimiva tapa. Aika hyvä muistisääntö fysiikan laskun vaiheisiin on ArKaSiLaVa eli arvot-kaava-sijoitus-lasku-vastaus. Kun oppilas etenee tehtävässä vaihe kerrallaan, hän pääsee usein myös perusteltuun lopputulokseen.
Titaanissa ilmiöihin ja käsitteisiin tutustutaan tekemällä havaintoja ja päätelmiä. Käsitteellinen perusta auttaa oppilasta luomaan yhteyksiä fysiikan ja arkielämän välille. Se on myös hyvä pohja ilmiöiden kvantitatiiviselle käsittelylle. Titaanissa laskemista harjoitellaan erityisesti jaksoissa Voima ja liike sekä Sähkö. Näiden aihepiirien kvantitatiiviseen käsittelyyn viitataan myös opetussuunnitelmassa. Oheisessa monisteessa on sähköön liittyviä lisätehtäviä. Lämpöoppiin liittyvien suureiden laskeminen esitetään kirjan ekstroissa, ja niihin liittyviä tehtäviä on tehtäväkirjassa sekä digitehtävistössä.
Martti Heinonen on toiminut pitkään ensin matematiikan, fysiikan ja kemian lehtorina, ja sittemmin rehtorina yläkoulussa ja lukiossa Kiuruvedellä.
Erityisen kiinnostunut Martti on oppimista parantavista ja opetustyötä helpottavista toimintatavoista ja menetelmistä. Kiinnostava ja oppilaan kokemusmaailmasta lähtevä oppimateriaali on hänen mielestään keskeinen avain hyviin oppimistuloksiin.
Jukka opettaa fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa peruskoulussa Lempäälässä. Opettajana hän pyrkii etsimään toimivia lähestymistapoja havainnollistamiseen, eriyttämiseen, arviointiin ja toiminnallisiin työtapoihin. Hän on erityisen kiinnostunut siitä, miten oppitunneilla käsiteltävät asiat liittyvät eri oppilaiden arkeen nyt ja tulevaisuudessa, ja miten aiheita voisi konkretisoida.
Jukka on ollut mukana useissa oppimateriaalihankkeissa. Kehittämistyön tuloksena on syntynyt muun muassa Phenomenon-based Learning -oppimateriaalisarja amerikkalaiselle kustantajalle sekä Otavan kanssa kehitetyt Titaani- ja Tutkimusmatka-sarjat. Lisäksi hän on ollut mukana selkokielisten oppimateriaalien kehitystyössä sekä opetusvälineisiin ja -ympäristöihin liittyvissä hankkeissa ja vetänyt työpajoja opettajille Suomessa ja USA:ssa.
Jukalle on myönnetty Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön palkinto vuonna 2013 sekä Otavan Kirjasäätiön oppikirjailijapalkinto vuonna 2020.
Mikko opettaa fysiikkaa Mikkelin lukiossa. Kokeellinen työskentely, perinteisempi laskennallinen työskentely ja ilmiöitä mallintavat mielenkiintoiset demonstraatiot ovat keskeinen osa hänen oppituntejaan. Mikko on ohjannut oppilaitaan hyvällä menestyksellä valtakunnallisissa fysiikan kilpailussa ja kansainvälisissä fysiikkaolympialaisissa.
Mikko on ollut mukana useissa oppimateriaaliprojekteissa sekä opetusvälineiden ja -ympäristöjen kehittämishankkeissa. Hän on ollut kirjoittamassa lukion Vipua, yläkoulun Titaani fysiikkaa, alakoulun Tutkimusmatkaa sekä Phenomenon-based Learning -oppimateriaalisarjaa. Hän on kouluttanut fysiikan opettajia Suomessa, Yhdysvalloissa ja Intiassa ja ollut mukana perustamassa useita kansainvälisiä tiedekouluohjelmia.
Mikolle on myönnetty Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön palkinto vuonna 2013 sekä Otavan Kirjasäätiön Oppimateriaalipalkinto vuonna 2020.
Helena on oppikirjailija, joka opetti yli kolmekymmentä vuotta kemiaa ja fysiikkaa Jyväskylän normaalikoulussa yläkoululaisille ja lukiolaisille. Lisäksi hän toimi harjoittelun ohjaajana tuleville kemian ja fysiikan opettajille. Koulutukseltaan Helena on filosofian lisensiaatti ja pääaineena on kemia.
Helena on erityisen kiinnostunut ilmiölähtöisestä oppimisesta. Hän haluaa, että oppilaat ovat aktiivisia tutkijoita ja tiedonhakijoita. Oppimateriaalin tulee tarjota virikkeitä erilaisiin tutkimuksiin ja riittävästi eritasoisia tehtäviä, jotka kehittävät oppilaiden luonnontieteellistä ajattelua. Helena on tehnyt useita kemian ja fysiikan oppimateriaaleja. Hän on ollut mukana yläkoulun Titaani- ja Avain-sarjoissa sekä lukion Kemian Maailma-sarjassa.
Tommi opettaa Karakallion koulussa Espoossa ja lukuvuonna 2025–2026 hän opettaa myös Vantaan aikuislukiossa. Tommi on toiminut fysiikan ja kemian kehittäjäopettajana Espoossa useana vuonna ja hän ollut mukana Opetushallituksen arviointikriteereitä työstäneessä työryhmässä.
Tommille on tärkeää, että oppimateriaali kytkeytyy arkipäivän ilmiöihin, luonnontieteiden kokeellisuuteen ja tutkimiseen sekä käytännön sovelluksiin. Hän ajattelee, että hyvällä oppimateriaalilla oppilaat innostumaan saadaan kemiasta ja muista luonnontieteistä. Tommi on aikaisemmin ollut oppikirjailijana Titaani kemia -sarjassa.