Artikkelit

Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä vielä teini-ikäisenäkin

"Kun olin lapsi, jostakin hohti outoa valoa, joka veti minua puoleensa. Se oli kirjasto, täynnä kirjojen lumoa. Fyysinen elinpiirini sijoittui lähinnä kerrostalolähiön ja koulun välille. Perheeni ei juuri matkustellut. Mutta kirjakeitaassa reviirini laajeni: tuntui kuin jokainen opus olisi ollut luukku, jonka avattuani pääsin kulkemaan mitä ihmeellisimpiin maisemiin."

Videot

Näin Det var en gång -digiopetusaineisto tukee ruotsin kielen opetusta

Katso videolta, kuinka Det var en gång -digiopetusaineisto tukee varhennettua ruotsin kielen opetusta. Mukana runsaasti hyödyllisiä vinkkejä aineiston käyttöön. Tutustu tarkemmin Det var en gång -oppimateriaaliin.  

Videot

Näin Jump in! -digiopetusaineisto tukee englannin kielen opetusta

Katso videolta, kuinka Jump in! -digiopetusaineisto tukee varhennettua englannin kielen opetusta. Mukana runsaasti hyödyllisiä vinkkejä aineiston käyttöön.

Artikkelit

”Selkeä kokonaisuus helpottaa arkea”

”Oppikirjan pitää olla selkeä ja looginen kokonaisuus. Se helpottaa arkea alakoulussa”, sanoo hyvinkääläisen Tapainlinnan koulun englanninopettaja Laura Tsutsunen. Hän on käyttänyt High five! -sarjaa nyt kaksi vuotta ja yllättynyt iloisesti.

Opetusvinkit

Vinkki yläkoulun kemian ja fysiikan tunnille: valokuvapistejuoksu

Pieni kisa virkistää kevätauringon paistaessa. Titaani-sarjamme tekijät koksivat 7.– 9. luokkien fysiikan ja kemian aihepiireistä asioita kolmeen listaan: ensimmäisessä on 7. lk kemian ja fysiikan asioita, toisessa on 8. lk fysiikan käsitteitä ja kolmannessa 7.–9. lk kemiaa. Pisteytimme listojen aiheet. Oppilaiden tehtävänä on miettiä, miten kohteen saisi kuvattua. Ryhmä saa pisteet, kun se tuo perusteltavissa […]

Artikkelit

Näin lukiomatematiikan sarjamme valmentavat digitaalisiin yo-kokeisiin

Ensimmäiset digitaaliset matematiikan ylioppilaskokeet lähestyvät. Otavan lukiomatematiikan sarjat on suunniteltu niin, että ne tukevat mahdollisimman monipuolisesti valmistautumista digitaalisiin yo-kokeisiin.

Artikkelit

Kokemuksia lukemaan opettelun aloittamisesta digitaalisesti

Tarina ystävyydestä houkutteli Turun normaalikoulun ohjaavan luokanopettajan Katri Parviaisen valitsemaan käyttöönsä Seikkailujen aapisen.  ”Meillä on monikulttuurinen koulu. Minusta tuntui, että oppilailleni sopii Seikkailujen aapisen selkeä eläinmaailma sekä tarina ystävyyden löytämisestä ja erilaisuudesta – siitä miten erilaiset ystävät ovat rikkaus.”

Artikkelit

Opettaja kertoo, miten eriyttäminen sujuu Scenen avulla

"Englannin opettajalla on 7. luokalla usein haasteena se, että ryhmä on osaamistasoltaan varsin heterogeeninen. On hyvä, että Scene-sarja tarjoaa opettajalle luontevan mahdollisuuden eriyttää opetusta."

Artikkelit

Monialaisuutta Ylöjärvelle hyvässä yhteistyössä

Otava Oppimisen palvelut toteutti Ylöjärvellä monialaisen oppimiskokonaisuuden, joka vastasi paikallisen OPSin tarpeisiin ja tuki käynnissä olevaa toimintakulttuurin muutosta. Suunnittelutyö tehtiin yhdessä opettajien kanssa.

Opetusvinkit

Megafonin jouluvinkki ruotsin oppitunnille

Mitkä ovat kuluneen 15 vuoden suosituimmat joululahjat Ruotsissa? Se selviää Megafon-sarjan hauskasta Årets julklapp i Sverige -tehtävästä.

Artikkelit

Jyväskylän yliopiston OKL testasi Otavan monialaisen oppimiskokonaisuuden

Monialaisesta oppimisesta on käyty viime aikoina kiivasta keskustelua. Otava Oppimisen palvelut pyysi Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitosta testaamaan yhden omista oppimiskokonaisuuksistaan. Miten kävi?

Artikkelit

Titaanin E-kirjojen selkokieli tuo tasa-arvoa oppilaille

Selkokeskus on myöntänyt fysiikan ja kemian Titaani E -oppikirjoille Selkotunnuksen. ”Selkomerkki oppikirjassa on iso asia tiedon saavutettavuuden ja tasa-arvon kannalta. Jokaisella oppilaalla on oikeus ymmärrettävään tietoon”, pohtii Selkokeskuksen asiantuntija, aineenopettaja ja erityisopettaja Riikka Tuohimetsä.