Artikkelit
Otavan uusi Kasvu-sarja tasoittaa oppilaan tietä biologian vaikeassa, mutta kiehtovassa maailmassa. Biologialle ominainen toiminnallinen ja tutkimuksellinen ote helpottaa oppilaan kykyä kohdata näitä monimutkaisia kokonaisuuksia.
Artikkelit
Oppimateriaalit muodostavat tärkeän osan oppilaiden koulukokemuksesta. Parhaimmillaan oppimateriaali vahvistaa oppijoiden osallisuutta ja kokemusta kuulluksi tulemisesta koulussa. Me Otavalla tiedämme, miten merkittävä rooli oppimateriaalilla on lasten ja nuorten elämässä. Yhdessä oppikirjailijoiden kanssa voimme vaikuttaa siihen, että jokainen oppilas näkee itsensä edustettuna oppimateriaalissa ja kokee tulevansa nähdyksi omana, ainutlaatuisena itsenään.
Uutiset
Sanaston Tekijöiden tunnustus -palkinto myönnettiin Otava Oppimiselle. Tunnustuspalkinto myönnetään taholle, joka on hakenut ahkerasti ja esimerkillisesti kirjallisuuden käyttölupia ja näin osaltaan edistänyt kirjallisuuden tekijöiden toimeentuloa. Palkinto jaettiin Sanaston 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa Helsingin Korjaamolla 8.5.2025.
Artikkelit
Miten arvioida matematiikan osaamista monipuolisesti ja yhdenvertaisesti? Oivaltaja-sarja tarjoaa kattavat välineet niin formatiiviseen kuin summatiiviseen arviointiin. Lue vinkit Oivaltajan arviointivälineiden monipuoliseen käyttöön.
Artikkelit
Päiväkoti Tähden kokeneet varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ammattilaiset Susanna Kuusisto ja Janniina Ämmälä ovat ottaneet Eskariretken käyttöön ryhmässään. Ensimmäinen vuosi uuden materiaalin parissa on tuonut mukanaan oivalluksia, ideoita ja tukea työhön.
Artikkelit
Leea Lakka toimii äidinkielen didaktiikan yliopiston lehtorina Turun yliopistossa. Hän vietti vuoden ysiluokan takarivissä ja yritti ymmärtää, mitä peruskoulussa tapahtuu. Ulkovälkälle patistelun, toisen asteen yhtälöiden ja pinaattilettulounaiden lomassa Lakka selvitti, miksi lukutaito heikkenee ja eriytyy. Lakan etnografinen väitöskirja tutkii ysiluokan takarivin nuorten lukemista ja kirjoittamista. Hän korostaa, että sosiaaliset ja koulutukselliset tekijät muokkaavat nuorten lukutottumuksia ja -asenteita.
Opetusvinkit
Tehtävien osoittamisen toiminnallisuuden avulla opettaja voi antaa tehtäviä oppijalle kotitehtäväksi tai tuntitehtävänä. Tehtäviä voi antaa ryhmälle tai yksittäiselle oppijalle. Saimme tehtävien osoittamisen käyttöön vinkkejä eräältä lukion englannin opettajalta, joka kertoo käyttävänsä tehtävien osoittamista lähes joka oppitunti.
Artikkelit
Huhtikuun aikana tehtävien osoittamiseen on tulossa lisää uusia toiminnallisuuksia. Muutosten myötä opettaja voi mm. muuttaa tehtäväpaketin nimeä, määräaikaa tai ohjeita sekä lisätä tehtäväpakettiin uusia tehtäviä tai poistaa tarpeettomia tehtäviä.
Artikkelit
Otavan uusi Nova-palvelu ja painettu Otavan oppikirja yhdessä avaavat oppilaan käyttöön painetun kirjan digisisällöt kuten äänitteet, videot ja muuta oppimista helpottavaa digitaalista sisältöä. Painetun kirjan digisisällöt tukevat oppilasta, kun hän tekee läksyjä, kertaa asioita, harjoittelee ääntämistä tai valmistautuu kokeisiin.
Uutiset
Otavan Kirjasäätiö on myöntänyt vuoden 2025 oppimateriaalipalkinnon Timo Tapiaiselle.
Timo Tapiainen on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija, joka suhtautuu intohimoisesti matematiikan opetukseen. Timo opettaa Pohjankartanon koulussa Oulussa. Hän on toiminut asiantuntijana matematiikan OPS-työryhmässä sekä Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit -työryhmässä ja toiminnallisen matematiikan kouluttajana Oulun Matikkamaassa. Timo on ollut mukana tekemässä useita oppimateriaalisarjoja sekä ala- että yläkouluun. Alakoulun Oivaltaja- ja Tuhattaituri-sarjat sekä yläkouluun Pii- ja Ääretön-sarjat ovat kaikki olleet erittäin pidettyjä ja pitkäikäisiä sarjoja, ja niistä on julkaistu useita eri kieliversioita.
Artikkelit
Alakoulun uusi englannin sarja tarjoaa monipuoliset ratkaisut tukevat oppilaiden yksilöllistä oppimista. Skylight-sarjan sisältöalueet ja tehtävät on jaettu kolmeen tasoon, jotka varmistavat, että jokainen oppilas oppii omalla tasollaan. Lisäksi arviointimateriaali ja itsearviointiosiot tekevät oppimisen seurannasta helppoa ja kattavaa.
Artikkelit
Suomalainen koulutusjärjestelmä on perinteisesti tunnettu tasa-arvoisuudestaan. Perusopetuksen tavoitteena on ollut tarjota kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet oppimiseen riippumatta heidän taustastaan tai asuinpaikastaan. Yhdenvertaisuuden ihannetta kuitenkin haastaa se, että oppijan asuinkunta ja koulu määrittävät sen, kuinka paljon oppimateriaalia he koulusta saavat.